Nieuws

Update: Boeing onthult meer tipjes van 777X sluier

EVERETT –  Boeing heeft zaterdag (8 september) het eerste nog motor- en staartloze prototype van de 777-9X uit de assemblagehal gereden.

Woensdag waren al beelden vrijgegeven van beide prototypes in aanbouw. Daarvan zal er een  worden gebruikt voor statische testdoeleinden. Met dat toestel  zullen bij onder meer de romp en vleugels sterkte tests worden uitgevoerd waarbij met name naar de opvouwbare vleugeltip zal worden gekeken. Met het tweede prototype WH0001 zullen vanaf 2019 de eerste vliegtests worden uitgevoerd.

Vergeleken met de huidige 777 varianten is bij de X-versies sprake van uit composietmaterialen vervaardigde vleugels. De spanwijdte hiervan wordt zo groot dat de vleugeluiteinden opklapbaar worden

 

Begin juli werd  via Twitter al een foto vrijgegeven van de eerste twee 777 prototypes die momenteel in Everett worden geassembleerd. Beide toestellen vormen de opmaat naar de eerste vlucht die in 2019 op de agenda staat.

Eerder werden al beelden vrijgegeven van rompsecties en de vleugels van het nieuwe verkeersvliegtuig. Als alles volgens plan verloopt zal launch customer Emirates in 2020 de eerste 777X in ontvangst nemen.

Inmiddels is de eerste General Electric GE9X die de 777X gaat aandrijven door een Antonow An-124-100 van Volga-Dnepr teruggevlogen naar de hoofdvestiging van GE in het Amerikaase Peebles. Met deze motor werden sinds maart 2018 testvluchten uitgevoerd onder de vleugel van GE’s eigen 747-400 testvliegtuig.

Als alles volgens plan verloopt, zal de eerste 777-9 in 2020 worden overhandigd aan laucn customer All Nippon Airways. Er staan 263 orders in de boeken voor de 777-8 en 777-9.



 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.