Nieuws

‘Fenestrou’ werd Fenestron

MARIGNANE – Op 12 april 1968 voltooide het tweede prototpe van de Sud Aviation Gazelle een eerste testvlucht met nieuw type ‘ingekapselde’ staartrotor.

Het idee achter deze nieuwe ontwikkeling was niet alleen de bescherming van mensen op de grond, maar ook om de staartrotor te vrijwaren van schade wanneer bijvoorveeld aan hoogspanningskabels moest worden gewerkt. De oorspronkelijke benaming voor deze nieuwe toepassing was

‘Fenestrou’ wat in het Provençaalse dialect zoveel betekent als ‘klein raampje’. Nadat deze Fenestron in 1972 gecertificeerd was voor toepassing opde Gazelle, volgde in 1972 de Dauphin en in 1975 de Puma. Bij dat laatste model telde de Fenestron elf rotorbladen bij een diameter van 1.6 m. Eind jaren zeventig werd bij de toespassing aluminium vervangen door composietmateriaal terwijl onderzoek naar de opimale vorm van de rotorbladen gewoon doorging.

In 1994 werden bij de Eurocopter H135 nog stillere rotorbladen toegepast terwijl de Fenestron bij de nieuwe H160 onder een hoek van twaaf graden is gemonteerd, wat resulteerde in een hogere stabiliteit bij lagere snelheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.