Nieuws

Calibratievluchten Lelystad Airport

D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 A-Viator

LELYSTAD AIRPORT – Vrijdag (6 april) werd op Lelystad Airport voor het eerst het Instrument Landing System (ILS) getest door een vliegtuig. Met het verlengen van de baan is ook de uitrusting er omheen een stuk volwassener geworden.

Alvorens hier door de vliegtuigen gebruik van gemaakt kan worden dient de schuin aflopende radio-straal van de ILS uitvoerig getest te worden. Dit wordt gedaan middels kalibratievluchten door een toestel met daarvoor aanwezig apparatuur.

Lelystad Airport heeft hiervoor de hulp in geroepen van SVEGE Flight Inspection. Dit bedrijf bestaat sinds 2014 en is gevestigd in Braunschweig (D). Vanuit daar bedient men tal van regionale vliegvelden in Duitsland en daarbuiten met kalibratiediensten. Met hun vliegtuig wordt de nauwkeurigheid van het Instrument Landingssysteem (ILS) getoetst. Dit wordt gedaan door een aantal keer de ILS af te vliegen en data van het systeem te toetsen op de precisie ervan.

Het toestel dat vandaag gebruikt werd was de D-ISGS. Dit is een Vulcanair AP68TP-600 A-Viator. Een toestel waar en maar een paar van gebouwd zijn.

Het eerste toestel van dit type vloog in 1985. Toen gebouwd door de Italiaanse vliegtuigbouwer Partenavia. Toen werd het toestel aangeduid als Viator. De Viator is een doorontwikkeling van de bekende Partenavia P68 Victor. De romp is verlengd ten opzichte van de Victor en er is een intrekbaar landingsgestel toegevoegd. Als krachtbron werden eerst twee Allison turbinemotoren gemonteerd. In totaal is er plek voor 11 personen in dit toestel. Een echte kaskraker was dit vliegtuig bepaald niet. Er zijn door Partenavia maar zeven toestellen gebouwd voordat de fabriek ter ziele ging.

In 2009 werd, onder de naam Vulcanair, weer nieuw leven in de Viator geblazen. Men verbeterde het toestel door het toepassen van nieuwe avionica en nieuwere Rolls Royce turbinemotoren. De typeaanduiding werd gewijzigd in A-Viator.

De D-ISGS is een van die nieuwgebouwde A-Viator toestellen. Het productienummer is 9010 zoals op de romp is te lezen. Het toestel is in 2011 gebouwd.

Voor deze kalibratievluchten zijn speciale NOTAMS uitgevaardigd. B0197/18 – AD PPR DUE TO ILS CALIBRATION FLIGHTS. CONTACT AD AUTHORITY FOR PERMISSION: +31320284791. 06 APR 06:00 2018 UNTIL 06 APR 07:00 2018. Zoals hierin te lezen is zou men tussen 08:00 en 09:00 lokale tijd deze vlucht uitvoeren op de vrijdag. Eerder was dit al aangekondigd voor de donderdag, maar dat ging niet door. Ook de vlucht van vrijdagochtend ging niet door. Het toestel arriveerde namelijk pas na 11:00u op Lelystad Airport.

Niet lang na aankomst ging de D-ISGS de lucht in om in de richting van 05 zijn testvluchten uit te voeren. Deze vluchten werden nu tussen het gewone vliegverkeer gedaan. Met wat coördinatie vanaf de toren ging dat prima, ondanks het feit dat het best druk was in het circuit.

De D-ISGS vloog steeds aan op de baandrempel van 05. Deze ligt 1.300 meter voor het vlak van de (ingekorte) baan dat momenteel gebruikt wordt. Na de doorstart van de A-Viator zat het toestel boven de eigenlijke baan dan ook al op voldoende hoogte om het andere verkeer niet te hinderen. Dit werd een keer of zes herhaald.

Daarna werd de landing ingezet voor de nodige litertjes kerosine. Daarvan voorzien was het weekend voor de piloten bijna aangebroken, zij konden op pad naar hun thuisbasis Braunschweig bij Hannover in Duitsland.

De komende dagen staan er meer van dit soort vluchten gepland.

Tekst en foto’s: Berend Jan Floor/aironline.nl

D-ISGS Vulcanair AP68TP–600 A-Viator

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.