Nieuws

SAINT CLOUD – Dassault Aviation heeft deze week de komst van de nieuwe tweemotorige Falcon 6X zakenjet aangekondigd. Het toestel moet in 2021 vliegen en in 2022 op de markt komen en is de opvolgster van het in december 2017 afgeblazen 5X project.

De 6X krijgt niet alleen nieuwe Pratt & Whitney PW812D Geared Turbofans, maar ook een groter vliegbereik dat met 300 nm (555 km) toe zal nemen tot 5.500 nm (10.186 km) bij een kruissnelheid van Mach .80. Bij Mach .85 wordt een vliegbereik voorzien van 5,100 nm (9,445 km) met acht passagiers en drie bemanningsleden.

Met datzelfde aantal inzittenden wordt een naderingssnelheid van 109 kts (202 km/h) voorzien waarna het toestel genoeg heeft aan een baanlengte van 760 m.

De 59-62 kN sterke motoren zijn een variant van de inmiddels gecertificeerde P&W PW814GA en PW815GA motoren die de Gulfstream G500 en G600 aandrijven

De maximaal negentien passagiers worden in de 6X verwelkomd in een cabine op stahoogte (1,98 m) met een lengte en diameter van respectievelijk 12,3 m en 2,58 m. Voor extra comfort zorgen 28 extra grote cabineramen en een zogenoemde. Boven de ingang zal een 29ste raam zogen voor daglichttoetreding.

De cabinedruk zal op FL410 (12.497 m) overeenkomen met een hoogte van 1.189 m. De maximale vlieghoogte wordt FL510 (15.545 m).

De 6X krijgt een lengte van 26,3 m en wordt daarmee 51 cm langer dan de 5X. De spanwijdte en hoogte van respectievelijk 25,94 en 7,47 m wijken niet veel van die van haar voorgangster af. Wel worden de vleugels aangepast vanwege de grotere tankinhoud.

Vergeleken met de 45 miljoen dollar kostende 5X wordt de 6X twee miljoen dollar duurder.

Dassault heeft de nodige ervaring met het verlengen en opwaarderen van zakenjets: in december 2014 werd de driemotorige Falcon 8X aangekondigd als opvolger van de Falcon 7X trijet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.