Nieuws

WASHINGTON – Leden van de Amerikaanse International Trade Commission (ITC) hebben vrijdag unaniem ‘nee’ gezegd tegen de plannen van het Amerikaanse ministerie van handel om een importheffing van 292 procent te gaan rekenen voor in Amerika verkochte Bombardier C Series vliegtuigen.  Volgens de vier leden van het ITC heeft Boeing geen enkele schade te duchten van de CS100 en CS300

De discussie barstte in april 2017 los omdat  Delta Airlines met 75 C Series CS100s wil gaan vliegen. Volgens Boeing konden deze in 2016 bestelde vliegtuigen dankzij subsidies tegen fors lagere prijzen worden  aangeboden dan de feitelijke kostprijs. Volgens Boeing werd voor elk toestel 19.6 miljoen dollar in rekening gebracht terwijl de productie ervan 33,2 miljoen zou kosten.

Boeing zou daardoor naar eigen zeggen schade lijden bij de verkoop van de 737-700 en 737 MAX 7. Maar daarvan is volgens de ITC geen sprake omdat de Boeings tussen 126 en 138 passagiers kunnen vervoeren en de CS 100 maximaal 110. De CS100 is daardoor eerder, zoals Bombardier al beweerde, een concurrent van Embraers E190 en E195.

De deal tussen Delta en Bombardier moet nog worden geformaliseerd. Maar nu Airbus een meerderheidsbelang heeft genomen in het C Series project, wordt de kans groter dat er in Mobile (Alabama) naast de A320 assemblagelijn ook een C Series lijn zal worden geopend.

Boeing reageert teleurgesteld omdat het vindt dat er sprake is van illegale staatssteun waardoor de C Series tegen ‘dumpprijzen’ in Amerika aan de man kunnen worden gebracht. De fabrikant kan nog beroep aantekenen, maar dat heeft weinig kans van slagen

Boeing voert ondertussen nog steeds gesprekken met Embraer om tot enige vorm van samenwerking te kunnen komen waar het de E190 en E195 betreft. Eventuele overname wordt echter uitgesloten geacht.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.