Nieuws

Supertransporttoestel begint grondtests

TOULOUSE – Het eerste, complete casco voor de nieuwe BelugaXL is van de band uit de assemblagefabriek in het Franse Toulouse. Verwacht wordt dat de eerste vlucht van een BelugaXL medio 2018 zal plaatsvinden.

Maar dat zover is, zal het vliegtuig na de installatie van de twee motoren maandenlang een reeks testen moeten ondergaan, om zeker te zijn dat alle systemen naar behoren functioneren. Deze testgegevens zijn nodig om voor de BelugaXL een typecertificering te verkrijgen.

“Het hele team kijkt er erg naar uit. Iedereen is natuurlijk ook benieuwd naar de “lachende” look van het vliegtuig”, aldus Bertrand George, hoofd van het BelugaXL-programma, verwijzend naar de enorm grote glimlach die op het transportvliegtuig gespoten zal worden. De BelugaXL is een van de grootste vliegtuigen ter wereld. Het opvallendste kenmerk van dit toestel is de enorme bult bovenaan de romp. Hierdoor lijkt de BelugaXL bijna niet meer op de Airbus A330-200 waarvan hij is afgeleid. George: “We hebben de Airbus A330-200 als basis voor het ontwerp genomen. Het transformeren van een bestaand vliegtuig in een supertransporttoestel was echter geen eenvoudige taak.”

In de toekomst zullen deze transportvliegtuigen grote vliegtuigonderdelen vervoeren tussen de verschillende Airbus-productievestigingen en naar de eindassemblagelijnen in Frankrijk, Duitsland en Spanje.

Terwijl BelugaXL nr. 1 aan het testprogramma begint, verhuist nr. 2 naar de eindassemblagehal Inmiddels is in ook Toulouse het tweede A330-casco gearriveerd dat moet worden omgebouwd tot BelugaXL. Tijdens de productie van de eerste BelugaXL werden belangrijke lessen getrokken. Hierdoor zal de assemblagetijd voor de tweede BelugaXL naar alle waarschijnlijkheid ongeveer twee maanden korter zijn.

Het BelugaXL-programma werd gelanceerd in november 2014 om aan de toenemende transportbehoeften van Airbus tegemoet te komen. De BelugaXL is 6 meter langer, één meter breder en heeft 6 ton meer laadvermogen dan zijn voorganger, de BelugaST. De BelugaXL zal in staat zijn om twee vleugels van een Airbus A350 XWB tegelijk te vervoeren, in tegenstelling tot de BelugaST die maar één enkele vleugel kan transporteren. In totaal zullen er vijf BelugaXL’s worden gebouwd.

BeluxaXL sn/002

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.