Mijn Air Show
OVDA AIR FORCE BACE  – Onder de noemer van Blue-Flag 2017 oefent de IAF (Israeli Air Force) 11 dagen lang van 2 tot en met 16 november 2017 met zeven  bondgenoten. Voor deze grote oefening is de hele zuidelijke helft van Israël (grofweg ten zuiden van de lijn Tel Aviv – Jeruzalem) gesloten voor al het overige vliegverkeer. Tijdens de missies is dit luchtruim voor de deelnemers ongelimiteerd beschikbaar, zonder hoogte- of snelheidsrestricties.
 
Doel
Doel van Blue-Flag is op een veilige manier trainen in realistische en complexe gevechtssituaties met verschillende luchtmachten met verschillende vliegtuigen en met verschillende capaciteiten. Naast dit primaire doel is ook het onderhouden van vriendschappen een belangrijk onderdeel.
 
Deelnemers
De oefening Blue-Flag is een tweejaarlijkse terugkerende luchtmachtoefening. Dit jaar voor de derde keer en groter dan ooit. Deden er in 2013 drie bevriende luchtmachten mee, in 2015 vier en nu dus zeven. De deelnemende landen zijn Griekenland (4x F-16C/D Block 52+), Verenigde Staten (6x F-16C/D Block 40), Polen (5x F-16C/D Block 50), Italië (5x Tornado IDS) en als nieuwkomers verwelkomde men Duitsland (6x Eurofighter EF-2000), Frankrijk (4x Mirage 2000D) en India (1x C-130J).
Op India na vaardigde alle landen gevechtstoestellen af, India neemt deel met een Lockheed C-130J Hercules transportvliegtuig met 45 special forces van hun Gurad Commandos aan boord. Israël doet zelf mee met de 10x F-16C, 6x F-16I, 10x F-15A/B/C/D, Gulfstream G550, C-130, helikopters en UAV’s (drones).
Met name de deelname van Duitsland mag bijzonder genoemd worden, gezien de alom bekende geschiedenis. De tijden zijn hierin gelukkig ten goede gekeerd en men kan nu op gebied van elkaars luchtmacht op vriendschappelijke wijze oefenen en ervaringen uitwisselen.
 
Ovda
Alle toestellen – op de Indiase Hercules na, die de eerste week vanaf Nevatim vliegt – opereren tijdens Blue-Flag vanaf de Air Force Base Ovda. Dit veld is operationeel sinds 1982 en ligt in het uiterste zuiden van Israël en het is een gedeeld civiel/militair vliegveld. Tijdens Blue-Flag neemt men geen halve maatregelen, alle passagiersvluchten van en naar Ovda zijn in die periode geannuleerd.
Er wordt tijdens Blue-Flag doorgaans 2x per dag gevlogen (van zondag tot en met donderdag) door de “Blue Force”, een ochtend- en een middagmissie. Ook wordt er 3x  ’s avonds gevlogen. De missies duren niet erg lang, gemiddeld is een toestel binnen 1 tot 1,5 uur weer terug “ op het dek”.
 
Flying Dragons
Tijdens de missies worden complexe aanvalsdreigingen gesimuleerd door de agressors van de tegenstander, genaamd “het rode leger”. Dit kunnen bedreigingen zijn door vliegtuigen maar ook door SAM (Surface-to-Air-Missle) batteries.
Voor deze dreiging zorgt het 115sq dat gebaseerd is op Ovda. Dit is het eigen agressor squadron van de IAF. Zij beschikken als enige squadron binnen de Israëlische luchtmacht over zowel vliegtuigen, helikopters als grondmaterieel. De bijnaam van dit squadron is “The Flying Dragons”. Hun toestellen zijn te herkennen aan een draak in de staart van hun F-16’s.
Er is bij Blue-Flag uiteindelijk niet sprake van een winnaar of verliezer. Het gaat om het vergroten van de vaardigheden. Dat alles binnen een veilig kader. Voor die veiligheid zijn de agressors in beginsel  verantwoordelijk, zij bepalen de mate van dreiging en zien toe op een verantwoorde afwikkeling van de scenario’s in de lucht.
 
Leiding
De gehele oefening wordt geleid door een zogenaamde “Air Boss”. Hij is verantwoordelijk voor alle missies, de scenario’s en ziet toe op de absoluut vereiste veiligheid tijdens deze weken. De “Air Boss” wordt bijgestaan door de Israëlische militaire luchtverkeersleiding en de Gulfstream G550 van de IAF met hun AEW&C (Airborne Early Warning & Control) systeem en . Zij vormen de ogen en oren in de lucht tijdens de oefeningen.
 
Verloop oefening
De opbouw van Blue-Flag is vooraf bepaald. In de eerste dagen worden vooral vluchten gemaakt om vertrouwd te raken in het Israëlische luchtruim en met de procedures. Er moet nauwkeurig gevlogen worden. Vooral in het zuiden zit je namelijk zo boven Jordanië of Egypte. Hierop volgt de DCA-fase, daarbij worden Defensive Counter Air missies gevlogen, verdedigingsmissies. Daarna wordt de druk langzaam opgevoerd tegen het einde van de eerste week met zogenaamde “BvB” missies, Blue-versus-Blue. Er zijn dan nog geen agressors in het spel. Die komen in de tweede week aan bod en dan wordt het zweten voor de vliegers. De agressors zullen het uiterste van de “Blue-Force” vragen. De laatste drie dagen gaat het echt los, 2 dagen wordt een SFE (Small Force Exercise) gevlogen en de laatste dag een LFE (Large Force Exercise). Op de laatste dag wordt de meest ingewikkelde gevechtssituatie nagebootst, waarbij op zeker voor iedere deelnemende luchtmacht een uitdagende taak is weggelegd in het voorgeschotelde scenario.
 
Vergelijkbaar
Een oefening van deze omvang en complexiteit in deze regio is bijzonder te noemen. Er zijn slechts een beperkt aantal vergelijkbare oefenmogelijkheden wereldwijd. De bekendste is waarschijnlijk wel de Red-Flag oefeningen op Nellis in Nevada (USA), maar ook de afgeleide daarvan; Red-Flag Alaska met trainingen in het hoge, koude noorden. In Turkije kennen we Anatolian Eagle. En laten we ook de oefening Frisian Flag niet vergeten. Hierbij oefenen jaarlijks vanaf Leeuwarden diverse luchtmachten in een groot gebied boven de Noordzee. Tot slot is nog de Tiger-meet te noemen, ook hierin oefenen luchtmachten van diverse landen met elkaar in diverse soorten missies.
 
In de keuken
Van de oefening Blue-Flag is tot op heden nog niet zoveel beeldmateriaal beschikbaar. In 2013 was er een bescheiden persmoment en in 2015 was die er in het geheel niet. Dit jaar mochten afgevaardigden van de (internationale) pers een dagdeel van de oefening bijwonen. Dat leverde fraaie beelden op van de deelnemende toestellen in de ruige omgeving van de Negev-woestijn. Het gaf een uniek kijkje in een bijzondere keuken!
Tekst en foto’s Berend Jan Floor/aironline

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *