Nieuws

CHOME – Een Boeing 777-200 van KLM kon op 23 september 2017 een romppaneel verliezen omdat bij de montage ervan verkeerde schroeven werden gebruikt. Dat blijkt uit voorlopige conclusies van de Japanse luchtvaartautoriteiten die het incident onderzochten.

Bij inspectie van de romp van het vliegtuig bleken alle schroeven waarmee het paneel was bevestigd nog aanwezig te zijn. Nadere inspectie leerde echter dat in plaats van voorgeschreven BACB30LH3-4 schroeven  er  BACB30XD3K5 varianten met een andere schroefdraad waren gebruikt. Deze ‘vraten’ zich nadien door de huidplaat heen waardoor deze kon loslaten

De Boeing was onder vluchtnummer KL868 vertrokken van Osaka Kansai naar Amsterdam met 321 personen aan boord toen op een vlieghoogte van ongeveer 2.500 m een romppaneel boven de rechter vleugelwortel losraakte.

Onderdeel ‘ 198AR’ van 1 x 0,6 m met een gewicht van ongeveer 4 kg raakte daarna een rijdende auto. Daarbij raakte niemand gewond.

De Boeing kon haar weg vervolgen en landde nadien zonder problemen in Amsterdam.

Foto’s JTSB

De vereiste schroef (boven) en de gebruikte (onder).

2 reacties op “Verkeerde schroeven leiden tot loslaten paneel KLM 777

  1. Wim de Waal schreef:

    En waar zijn die verkeerde schroeven dan aangebracht….???

  2. David schreef:

    Gezien de plaatjes gok ik zomaar China…. KLM onderhoudt daar ook een deel van de toestellen.

    Ik hoop maar dat dit een eenmalig incident is, maar ik heb een vermoeden dat dit nog wel een keer gruwelijk mis kan gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *