Nieuws

Roll out Dornier Seawings nieuwe stijl

1

OBERPFAFFENHOFEN – Dornier Seawings heeft, naar nu bekend is gemaakt, op 18 augustus in het Duitse Oberpfaffenhofen het eerste prototype van de nieuwe Dornier Seastar getoond. Daarmee is het in 2009 opnieuw geïntroduceerde amphibian concept nieuw leven ingeblazen.

De Seastar is uitgerust met twee 650 pk sterke Pratt & Whitney Canada PT6 turbopropmotoren die vijfbladige MT composietpropellers aanjagen. Het toestel kan tot twaalf passagiers vervoeren en heeft een vliegbereik van 1.660 km bij een kruissnelheid van 180 kts (334 km/h) Gesproken wordt over een MTOW van 5.098 km en een startaanloop van bij 700 m op land. In het water kan nog gestart worden bij een golfhoogte van 60 cm.

Vergeleken met dee 2009 variant kan nu in de cockpit een digitale Honeywell Primus Epic 2.0 avionics suite worden aangepast terwijl ook het interieur op een hoger peil werd gebracht.

Daarnaast leverde het Japanse Sumitomo en corrosie bestendig landingsgestel terwijl het neuswiel nu elektromechanisch wordt bestuurd. Een zogenoemde hydro-thruster moet zorg dragen voor betere manoeuvreerbaarheid in het water.

Medio 2009 lagen er 25 getekende intentieverklaringen, maar toen gooide de crisis roet in het eten. Naar verwachting zal het eerste, zes miljoen dollar kostende, toestel in al in het eerste kwartaal van 2019 vliegen gevolgd door certificatie in 2020.

De eerste tien rompen voor de vliegboot worden in de Canadese vestiging van Diamond Aircraft gebouwd. Volgens Diamond levert de grootte van het ontwerp geen problemen op omdat in London de nodige ervaring is opgedaan met de (in de ijskast gezette) Diamond D-Jet. Bovendien komen volgens de Oostenrijkse fabrikant de ontwerpfilosofie en bouwwijze van beide vliegtuigen met elkaar overeen.

Het ontwerp dateert uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Na de ontwikkeling van een kunststoffen prototype en een eerste vlucht in 1984 volgt in 1990 de FAA en EASA een typegoedkeuring. Daarna wordt begonnen met de bouw van de eerste toestellen in serieproductie. De productie blijf echter beperkt tot drie toestellen. Orders worden echter niet verzilverd, waarna het project mede door geldgebrek een stille dood sterft. In 2009 wordt een nieuwe variant gepresenteerd, maar ook deze wordt niet in productie genomen.

Dornier Seawings werd in 2013 grotendeels overgenomen  door de Chinese bedrijven   Wuxi Communications Industry  en Wuxi Industrial Development. De familie Dornier behield echter een minderheidsaandeel.

 

Het ontwerp uit 2009.

1 reactie op “Roll out Dornier Seawings nieuwe stijl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *