Nieuws

WASHINGTON – De R-R turboprop aangedreven GippsAero GA10 Airvan is, naar nu bekend is geworden, op 19 mei 2017 door zowel   de Australische als Amerikaanse luchtvaartautoriteiten gecertificeerd.

Het toestel is een verlengde uitvoering van de GA8 Airvan, maar is in tegenstelling tot de kleinere zuigermotor aangedreven versie uitgerust met een 450 pk sterke Rolls Royce Model 250-B17/F2 turboprop en een tankinhoud van 580 l.

Het maximale startgewicht bedraagt 2.155 kg, terwijl het toestel 988 kg schoon aan de haak weegt. De GA10 gaat plaats bieden aan negen passagiers en komt ook in vrachtuitvoering beschikbaar.

Met een lengte van 10,3 m, een spanwijdte van 12,4 m en een hoogte van 3,8 m is de GA10 een fractie groter dan de GA8. De cabine meet 4,9 x 1,1 x 1,3 m (lxbxh).

Volgens de fabrikant heeft het toestel een nuttige lading van 1.043 kg waarbij een optionele cargo pod goed is voor 272 kg extra vracht.

GippsAero mikt met het nieuwe toestel op een kruissnelheid tot 145 kts (240 km/h) bij een vliegbereik van bijna 550-750 nm (1.019-1.389 km) op maximaal FL200 (6.096 m).

Er wordt een startaanloop voorzien van 488 m gevolgd door een klimsnelheid na take off van 1.000 ft/min (5,8 m/sec). Het toestel heeft voor de landing genoeg aan 335 m.

De bij de Australische vliegtuigbouwer GippsAero gebouwde GA10 Airvan werd in april 2010 aangekondigd, voltooide al op 1 mei 2012 de eerste vlucht en had feitelijk in 2013 op de markt moeten komen.

GippsAero is sind 2010 voor driekwart in handen van het Indiase industrieconglomeraat Mahindra.

1 reactie op “Foto’s: Dubbel certificaat GippsAero GA10 Airvan

  1. […] Hoewel de GA10 inmiddels gecertificeerd is, werd de vlucht uitgevoerd als was het toestel nog een Experimental vanwege proeven om het vlieggedrag onder specifieke omstandigheden te testen. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.