Nieuws

TOULOUSE –  Airbus gaat nieuwe A380’s voorzien van 4,7 m grote winglets. Daarvan steekt 3,5 m boven de vleugel uit en 1,2 m eronder. Hiervoor is gekozen om te voorkomen dat de spanwijdte van het toestel buiten de zogenoemde ‘8o m box’ zou komen. Volgens Airbus leiden de winglets tot een brandstofbesparing van vier procent.

De toepassing komt alleen beschikbaar voor nieuwe toestellen en zal niet als retrofit worden aangeboden. Bij de Plusvariant  stijgt het  maximale startgewicht  naar 578 ton, waardoor tachtig extra passagiers mee kunnen worden genomen  tevens neemt het vliegbereik met  555 km toe  naar ruim 15.700 km.

Tijdens   een persbriefing voorafgaand aan de Paris Air Show 2017 (PAS 2017) werd al bekend dat Airbus de A380 niet als A380neo zou gaan voeren met nieuwe efficiëntere motoren.

Airbus is daarbij op zoek naar een ‘gulden middenweg’. Deze zou kunnen bestaan uit het aanbrengen van vijf meter grote winglets die tot een reductie van vier procent brandstofverbruik kunnen leiden. Daarnaast zouden de R-R turbofans nog iets efficiënter kunnen worden.

Tevens werd bekeken of het verwijderen van een aantal cabine-elementen kan leiden tot meer passagiers die de huidige 575 waarmee momenteel gevlogen wordt.

Airbus overweegt daarbij een aantal ‘nooduitgangen’ en trappen te verwijderen waardoor tot tachtig extra stoelen geplaatst kunnen worden op het bovendek.

De A380 is met acht nooduitgangen gecertificeerd voor het vervoeren van 853 passagiers.

Een kleine opstekers is mogelijk een aanvullende order van Emirates Airline doe overweegt naast de 142 bestelde A380’s er nog eens twintig bij te bestellen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.