Nieuws

AMSTERDAM – De groei in de luchtvaart laat elke vijftien jaar een verdubbeling zien. Hoe kunnen we die groei mogelijk maken en tegelijkertijd de veiligheid vergroten en de milieueffecten verminderen? En: hoe kan de capaciteit van luchthavens toenemen zonder dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid van de omgeving?

NLR houdt zich hier al decennia mee bezig en kijkt daarbij ook naar de wat verdere toekomst. Zo is NLR betrokken geweest bij het Europese project ‘The Endless Runway’. Dit radicaal nieuwe luchthavenconcept houdt in dat een cirkelvormige  landingsbaan met een diameter van ongeveer 3,5 km rondom een luchthavengebouw wordt aangelegd.

Zo’n luchthaven neemt daardoor slechts een derde van de oppervlakte in van een conventionele luchthaven.  Een ander voordeel is dat vliegtuigen altijd kunnen landen of opstijgen, onafhankelijk van de windrichting: er is altijd een punt te vinden waar geen dwarswind is.

Bovendien kunnen landende vliegtuigen om woongebieden heen worden geleid, omdat ze niet afhankelijk zijn van een vaste aanvliegroute. Tot slot kunnen er meerdere vliegtuigen tegelijk opstijgen en landen, wat de capaciteit van de luchthaven vergroot.

 

 

3 reacties op “Video: NLR sleutelt aan concept ronde landingsbaan

  1. Paul Grove schreef:

    Waarom niet ook onderzoek doen naar de haalbaarheid van SchipholKatwijk. Een vliegveld aan het eind van een 7 km lange dijk. Met de Maglev in slechts 6 minuten naar Schiphol of Den Haag. Het gehele vliegveld wordt vanaf de bodem opgebouwd tot 15 meter NAP. Startbanen op het dak. Geen beperkingen meer, geen nachtslots en geen geluidsoverlast. Pensioenfondsen willen het financieren wanneer de staat de eerste jaren het rendement garandeert. Tussen Scheveningen en Katwijk met een zeehaven voor Katwijk. Nieuwe natuurgebieden ontstaan. Maximale mogelijkheden voor toerisme en watersport.

  2. Marco Abeln schreef:

    Verheug me nu al op zo’n ronde landingsbaan met een beetje sneeuw en breaking action medium, glijd je meteen na touchdown meteen de baan uit. Om maar niet te praten over het feit dat je zelfs als je tegen de wind in invliegt je na 90 graden altijd een crosswind landing doet.

  3. A.Slee schreef:

    op deze landebaan een rijdende platvorm, geleid door een rails, welke zich aanpast aan de snelheid van het landende vliegtuig, waarop het vliegtuig land.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *