Nieuws

VARESE – De Italiaanse luchtmacht heeft bij Alenia Aermacchi’s moederbedrijf Leonardo vijf M-345 HET (High Efficiency Trainers) besteld. Ook is een contract getekend voor de ontwikkeling van een nieuwe aanvalshelikopter ter vervanging van de AW129..

De luchtmacht heeft initieel behoefte aan 45 M-345’s (die de aanduiding T-145 krijgen) ter vervanging van 137 MB-339 toestellen waarmee sinds 1982 getraind wordt. De nieuwe toestellen zullen ingezet worden naast de achttien tweemotorige M-346 Masters.

De nieuwe M-345 HET (High Efficiency Trainer) vloog  op 29 december 2016 voor het eerst dertig minuten .
De Italiaanse vliegtuigbouwer kreeg in juni 2013 van het Italiaanse ministerie van defensie opdracht een nieuwe ‘basic-advanced trainer’ te ontwikkelen die al in de periode 2017-2020 in gebruik moet worden genomen. De HET is doorontwikkeld op basis van de bestaande M-311 en uitgerust met een Williams FJ44 turbofan met een motorvermogen van 15,7 kN,  een HUD (Head Up Display)in de voorste cockpit, meerdere digitale multi function  displays (MFD’s) en HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick). Ook zal het toestel een belasting aankunnen liggend tussen +7 en -5G. Voor beide piloten is teven een OBOGS (On-Board Oxygen Generating System) voorzien waardoor beiden minder afhankelijk zijn van te verwisselen zuurstoftanks. Tevens zal kerosine onder druk naar de tanks worden geleid.Om onderhoud beter te kunnen plannen, wordt gebruik gemaakt van HUMS (Health and Usage Monitoring System) dat alle boordsystemen in de gaten houdt.

m_345_hr

NEES
De Italiaanse luchtmacht is teven op zoek naar een zogenoemde New Exploration and EScort helikopter (NEES) waarvan in de periode 2020-2025 in eerste instantie 48 nodig zijn. Deze helikopters moeten de AW129’s gaan vervangen waarmee momenteel gevlogen wordt. Voor de ontwikkeling hiervan is een miljoenenbudget beschikbaas gesteld aan de ontwikkelafdelingen van Leonardo.

 

1 reactie op “Alenia strikt eerste klant voor M-345 HET

  1. […] De nieuwe HET versie is echter uitgerust met een Williams International FJ44-4M-34 turbofan met een motorvermogen van 15,7 kN, een HUD (Head Up Display) voorin de cockpit, meerdere digitale multi-function  displays en HOTAS (Hands On Throttle-And-Stick). Ook zal het toestel een belasting liggend tussen +7 en -5G aankunnen. Het toestel vloog op De nieuwe M-345 vloog op 29 december 2016 voor het eerst dertig minuten  De Italiaanse luchtmacht is in ieder geval voornemens 45 M345’s af te nemen die vanaf 2019 op … […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.