Mijn Air Show
F-15C 104 FW Barnes ANG,

LEEUWARDEN – Van 13 april tot 24 april werd op Leeuwarden de jaarlijks terugkerende internationale vliegoefening Frisian Flag gehouden, waaraan voor de derde keer de European Air Refueling Training gekoppeld was, waarin met tankvliegtuigen vanaf vliegbasis Eindhoven gevlogen werd.

Bijna 70 gevechtstoestellen, afkomstig uit Amerika, België, Duitsland Engeland, Finland, Frankrijk, Nederland en Polen vlogen dagelijks twee missies boven Nederland, Duitsland en Denemarken, maar vooral boven de Noordzee. Om de vluchttijd te verlengen werden ze regelmatig getankt, een niet meer weg te denken onderdeel in deze oefening. Centraal in deze oefening staan internationale samenwerking en leiderschap. Zo worden realistische en moeilijke scenario’s, zoals bombardementvluchten en luchtgevechten geoefend.

De vliegers leren op deze wijze in groot verband missies te bedenken, te ontwikkelen en uit te voeren. In de twee weken dat deze oefening duurde werden alle geplande trainingsmissies uitgevoerd en werd waardevolle kennis en ervaring opgedaan.

De basiscommandant van Leeuwarden, kolonel-vlieger Denny Traas keek dan ook tevreden terug op de oefening. Na afloop van de oefening bedankte hij alle deelnemers. In zijn speech merkte hij op dat de gezamenlijk inzet en professionaliteit een geweldige training was voor huidige en toekomstige missies, waar dan ook.

EART 2016
Gelijktijdig met Frisian Flag werd de internationale tankeroefening European Air Refueling Training (EART) voor de derde keer vanaf Vliegbasis Eindhoven gehouden. Tankvliegtuigen uit vier Europese landen namen deel aan deze training die is gekoppeld aan Frisian Flag. De oefening wordt geleid door het European Air Transport Command, bekend als het EATC. Tankvliegtuigen zijn schaars in Europa, en daarbij worden ook nog eens twee verschillende tanksystemen gehanteerd, door middel van een ‘flying boom’ en het ‘probe and drogue’ systeem.

De Nederlandse KDC-10’s zijn enkel uitgerust met een ‘flying boom’ dat beperkingen oplegt, zo kan dit toestel wel F-16’s tanken, maar bijvoorbeeld geen Eurofighters, F-18’s, Mirage’s en Tornado’s die afhankelijk zijn van het ‘probe and drogue’ systeem, waarmee de Duitse Airbus A310 is uitgerust.

De Franse KC-135 beschikt over beide systemen, maar dit toestel is zo oud dat het tijdens de training met regelmaat aan de grond bleef staan met technische problemen. Een Italiaanse KC-767A deed alleen de eerste week mee. Het is het modernste toestel van de vier en uitgerust met beide systemen.

Onvoldoende getraind
Tankvliegtuigen zijn schaars in Europa. Dit werd op pijnlijke wijze duidelijk toen tijdens operatie Unified Protector boven Libië in 2011 Europese luchtmachten voor 80% afhankelijk waren van tankvliegtuigen van de U.S. Air Force.

Een ander probleem dat zich openbaarde was dat de bemanning van Europese tankvliegtuigen onvoldoende getraind waren. Dit resulteerde in de eerste editie van EART 2014, dat sindsdien elk jaar een vervolg krijgt.

A330 MRTT
Op 19 november 2012 werd door de Defensie ministers van België, Frankrijk, Griekenland, Spanje, Hongarije, Luxemburg, Nederland, Polen, Portugal en Noorwegen een intentieverklaring ondertekend voor een vergaande samenwerking, een collectieve aankoop van nieuwe tankvliegtuigen en om deze samen te gaan exploiteren.

Het project kan vergeleken worden met de NAVO Airborne Early Warning & Control Force op de basis Geilenkirchen en de Heavy Airlift Wing in Hongarije. Leiding en initiatief liggen bij Nederland en het streven is gezamenlijk vier Airbus A330 MRTT multi-role tankvliegtuigen te kopen die vanaf 2019 afgeleverd zouden moeten worden. Dan zou men vanaf het jaar 2020 een Europees strategisch Multi-Role Tanker Transport (MRTT) kunnen bereiken. Aangezien het einde van de levensduur van de KDC-10 en de KC-135 in zicht komt een lofwaardig streven.

Tekst en foto’s: Cor van Gent

Poolse F-16C-52
Poolse F-16C-52.
Poolse F-16C-52
Poolse F-16C-52.
Nederlandse F-16AM.
Nederlandse F-16AM.
Nederlandse F-16AM.
Nederlandse F-16AM.
Mirage 2000N  EC02-003  Leeuwarden.
Mirage 2000N EC02-003 Leeuwarden.
Falcon 20DC van Cobham Flight Inspection.
Falcon 20DC van Cobham Flight Inspection.
F-16C-52  31TAB.
F-16C-52 31TAB.
F-16C-52  31TAB .
F-16C-52 31TAB.
F-15's keren terug van een missie,
F-15’s keren terug van een missie,
F-15C   104 FW  Barnes ANG,
F-15C 104 FW Barnes ANG.
EF-2000  TLG 31.
EF-2000 TLG 31.
EF-2000  TLG 31.
EF-2000 TLG 31.
Doorkijkje naar Franse KC-135.
Doorkijkje naar Franse KC-135.
De pannen werden van de daken gevlogen.
De pannen werden bijna van de daken gevlogen.
Belgische F-16AM's  afkomstig van 349 squadron.
Belgische F-16AM’s afkomstig van 349 squadron.
Belgische F-16AM's  afkomstig van 349 squadron.
Belgische F-16AM’s afkomstig van 349 squadron.
Belgische F-16AM  afkomstig van 349 squadron.
Belgische F-16AM afkomstig van 349 squadron.
Belgische F-16AM   afkomstig van 349 squadron.
Belgische F-16AM afkomstig van 349 squadron.
Belgische F-16AM bekent kleur,
Belgische F-16AM bekent kleur,
Spotters verdringen elkaar op 'rabbit'hill.
Spotters verdringen elkaar op ‘rabbit’hill.

1 reactie op “Frisian Flag en EART: oefeningen van wereldformaat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *