Nieuws

SCHIPHOL – Op Groningen Airport Eelde wordt na de zomer een proef gedaan met Remote Tower. Daarbij wordt er vanaf een andere locatie, door middel van real time camerabeelden, torenverkeersleiding gegeven.

Torenverkeersleiding is visueel en wordt gegeven in een omtrek van ongeveer 15 kilometer van de verkeerstoren. Op grotere afstand van een luchthaven wordt een vliegtuig begeleid door radarverkeersleiding. Tijdens de proef blijft de verkeerstoren op Groningen Airport Eelde bemand door een luchtverkeersleider en assistent luchtverkeersleider. De luchtverkeersleiding wordt tijdens de proef gedaan vanuit het Remote Tower Center op Schiphol-Oost.

Op 15 maart 2016 is de cameramast geïnstalleerd bovenop de verkeerstoren op Groningen Airport Eelde. Deze mast bevat camera’s die een 360 graden beeld van de luchthaven en het luchtruim eromheen leveren.

Op Schiphol-Oost wordt een werkplek en een videowand geïnstalleerd waar deze beelden real time te zien zullen zijn. In de komende maanden worden de luchtverkeersleiders getraind en start het testen met gesimuleerd vliegverkeer. De verwachting is dat na de zomervakantie een aantal tests gedaan worden waarbij vanaf Schiphol-Oost torenverkeersleiding wordt gegeven aan het vliegverkeer op Groningen Airport Eelde. De proef met echt vliegverkeer bestaat uit een aantal periodes van ongeveer 2 uur. Tijdens die testperiodes blijft de verkeerstoren bemand en kan er bij een calamiteit of storing meteen worden ingegrepen.

Europees project
De proef maakt deel uit van het Europese project SJU SESAR. In Zweden is Remote Tower al operationeel sinds april 2015 op de kleine luchthaven Örndskölsvik. Hier landen maar een zeer beperkt aantal vluchten per dag. In Nederland wordt tijdens de proef gekeken of Remote Tower ook toepasbaar is op een drukkere en complexere luchthaven als Groningen Airport Eelde.

Ook in Duitsland zullen proeven met Remote Tower worden gestart. Daarnaast zal Saab in Ierland een vergelijkbaar systeem installeren.

Maastricht Aachen Airport
Tijdens de proef wordt deels dezelfde apparatuur gebruikt die in Zweden tijdens een eerdere proef is gebruikt. Daarnaast wordt er getest of er mogelijkheden zijn om twee luchthavens tegelijk te bedienen. De tweede luchthaven wordt bediend op basis van gesimuleerd verkeer op Maastricht Aachen Airport. De proef wordt in samenwerking met het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en Groningen Airport Eelde uitgevoerd.

2 reacties op “Proef met Remote Tower op Groningen Airport Eelde

  1. […] Verkeersleiding zal plaats vinden vanaf Groningen-Eelder Airport. Waarbij gebruik wordt gemaakt van langs de baan op Twente opgestelde camera’s. Op de Groningse luchthaven vond in 2016 al een proef met remote tower plaats. […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.