Mijn Air Show

Slideshow: Samenspel Frisian Flag en EART

1

LEEUWARDEN Twee weken lang was Nederland gastheer voor deelnemers aan twee grote internationale vliegoefeningen die vanaf Leeuwarden (Frisian Flag) en Eindhoven (EART) plaats vonden. De oefeningen werden beide van 13 tot 25 april gehouden en vooral op Leeuwarden gaf dat een enorme toename aan vliegbewegingen.

Historie
Frisian Flag is een jaarlijks terugkerende internationale oefening die al in 1992 onder de naam DIATIT werd opgericht en georganiseerd door het 323 TACTES ‘Diane’ squadron. De naam was afgeleid van het squadronembleem, Diana, godin van de jacht. De letters TIT stonden voor Tactical Intergration Training. De oefening bleek een groot succes en kreeg een jaar later vervolg onder de naam DIAWACS. Deze naamsverandering duidde op de deelname van een E-3A Sentry ‘AWACS’ vliegtuig, dat de oefening een belangrijke toegevoegde impuls gaf. Tot en met 1996 werd de oefening onder deze naam gehouden waarbij de opzet in grote lijnen onveranderd bleef. Om de oefening meer allure te geven werd de naam gewijzigd in ‘Frisian Flag’. Deze naam ligt internationaal beter in het gehoor en verwijst met een knipoog naar de oefening ‘Red Flag’ en ‘Maple Flag’ die zich aan de andere kant van de oceaan afspelen. Beide oefeningen hebben gemeen dat ze zeer doeltreffend zijn maar ook enorm kostbaar. De opzet van ‘Frisian Flag’ is juist om de kosten beheersbaar te houden zonder dat dit afbreuk doet aan het kwaliteitsgehalte. Uit militair oogpunt bekeken is Frisian Flag een belangrijke oefening die internationaal veel erkenning en waardering krijgt. Per 1 november 2014 werd 323 TACTES opgeheven als F-16 squadron en vervolgens in de Verenigde Staten heropgericht als operationele testeenheid voor de F-35 Joint Strike Fighter. Dit jaar heeft het 322 TACTES ‘Polley Grey’ squadron de organisatie van ‘Frisian Flag’ overgenomen.

Verschillende scenario’s
Zoals gebruikelijk richt de oefening zich op internationale samenwerking en deelnemende landen zijn tijdens deze editie Nederland (F-16), Duitsland (Eurofighter), Polen (F-16), Spanje (F-18), Finland (F-18) en de Verenigde Staten (F-15), afkomstig van de Florida- en Oregon Air National Guard.
Doorgaans worden dagelijks twee missies gevlogen en gaan in een relatief kort tijdsbestek rond de 40 vliegtuigen vanaf Leeuwarden airborn voor een gecombineerde luchtoperatie. Alle deelnemers werken zowel verdedigings- als aanvalsscenario’s af. Deze kunnen bestaan uit luchtverdediging, offensieve missies, het beschermen van andere vliegtuigen en het uitschakelen van statische en dynamische doelen op de grond of op zee. Luchtverdedigingsmissies zijn er op gericht vijandelijke jachtvliegtuigen de toegang te ontzeggen tot een bepaald gebied. Hoewel een vlucht doorgaans niet langer dan anderhalf uur duurt, gaat aan elke vlucht een lange voorbereiding (briefing) vooraf en vindt na de vlucht een uitgebreide analyse plaats, de debriefing. De oefening wordt gehouden in het luchtruim van Nederland, Duitsland en Denemarken, in nauwe samenwerking met de luchtruim-controlerende instanties van de betrokken landen. Zomaar een aanval uitvoeren is er niet bij. Het aanvallen van doelen is volgens het internationaal recht alleen aanvaardbaar als nevenschade zoveel mogelijk wordt vermeden. Dit is een van de aspecten waar in Frisian Flag naar wordt gestreefd en op geoefend.

Leiderschap
Een van de speerpunten van Frisian Flag is het ontwikkelen van leiderschapvaardigheden bij de deelnemers. Hoewel vliegers in hun normale dagelijkse trainingsvluchten daar eveneens op worden getraind gebeurt dat niet met zoveel vliegtuigen en vliegers uit diverse landen als tijdens deze oefening het geval is. Tijdens Frisian Flag krijgen de meest ervaren vliegers de kans om in veel groter verband een missie te bedenken, te ontwikkelen en uit te voeren. Zo worden leiderschapvaardigheden ontwikkeld die tijdens daadwerkelijke missies van de vlieger gevraagd kunnen worden.

European Air Refueling Training
Vorig jaar voor het eerst geïntroduceerd, en nu voor de tweede keer gehouden, is de internationale tankeroefening European Air Refueling Training, kortweg EART genaamd. Deze oefening voor tankvliegtuigen wordt vanaf vliegbasis Eindhoven gehouden. Het is niet toevallig dat deze oefening gelijktijdig met Frisian Flag plaats vind want beide ondersteunen elkaar. Op langere vluchten, bijvoorbeeld tijdens uitzendingen naar en in conflictgebieden, moeten de gevechtsvliegtuigen in de lucht bijgetankt kunnen worden. Het tanken in de lucht vormt inmiddels een geïntegreerd onderdeel dat niet meer weg is te denken tijdens deze oefening. Een probleem is wel dat Europa veel te weinig tankvliegtuigen heeft. Om ze zo efficiënt mogelijk in te zetten, hebben Nederland, Duitsland en Frankrijk hun tankvliegtuigen ondergebracht bij het European Air Transport Command (EATC) dat op de vliegbasis Eindhoven is ondergebracht. Van hieruit worden tankermissies gecoördineerd. Voor de oefening waren een Nederlandse KDC-10, een Duitse A310, een Franse KC-135CF en een Italiaanse Boeing 767 op Eindhoven samen gebracht. Op de Franse KC-135CF na maakte de vliegtuigen dagelijks twee tankermissies naar het oefengebied , de Fransman hield het op één missie, die meestal in de middag plaats vond. De Italiaanse Boeing deed alleen de tweede week mee.

Tekst en foto’s Cor van Gent

 

1 reactie op “Slideshow: Samenspel Frisian Flag en EART

  1. Ron schreef:

    De comments zitten 1 positie verschoven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *