Mijn Eerste Solo

Vergeet je Medical niet…

LELYSTAD – Donderdag 7 augustus 2014, om 16:00 uur begaf ik mij naar Lelystad Airport. Ik had er zin in want het was schitterend weer. Veel zon, weinig wind. Ik maakte mij op voor mijn 9e lesuur. Jos, mijn instructeur zij tegen me “we gaan wat circuits doen en daarna even naar buiten”. Dit betekende dat we na een aantal circuits, het veld zouden verlaten. Na de eerste twee circuits, die ontzettend goed gingen, hing ik voor de derde touch&go op final. Nadat ik de kist veilig had geland, zei Jos tegen me: “Stop maar, ga er maar af…..heb je je Medical bij je?” Waarop ik mezelf tegen mijn voorhoofd sloeg en hem vertelde dat ik deze was vergeten aan te vragen. Ik voelde mij zo verschrikkelijk teleurgesteld; ik zag mijn eerste solo aan mij voorbij gaan. Balen!! Hoewel ik daar geen tijd voor had, want Jos gaf mij opdracht om gas te geven om vervolgens weer omhoog te gaan en het circuit te verlaten. De teleurstelling aan de kant gezet, concentratie weer op vol vermogen en verder gevlogen.

Na terugkomst, direct mijn Medical aangevraagd. Ik moest helaas drie weken wachten, de artsen waren op vakantie. Op dinsdag 26 augustus 2014 werd ik goedgekeurd!

Woensdag 27 augustus 2014; ik wist het…ik voelde het; het was wederom een stralende dag. “Ik ga vandaag solo, ik voel het” zei ik tegen mijn vrouw en een goede vriend. Nadat ik de PH-FLP had gewassen, de pre-flight checks had uitgevoerd, stonden het vliegtuig en ik gereed. Eric, mijn andere instructeur kwam aangelopen. Hij vertelde mij direct wat de bedoeling was. We zouden wat circuits gaan doen. Als het goed ging, mocht ik solo! YES….dacht ik bij mezelf. Maar eerst volledige concentratie erop en daar gingen we. Na twee touch&go’s mocht ik landen en terug taxiën naar de vliegschool. Het was zover; ik mocht dan toch écht solo.

Inmiddels was een goede vriend met zijn vriendin ook gearriveerd. Enerzijds om getuigen te zijn van mijn eerste solo, anderzijds moest en zou ik gedoopt worden!! Maar eerst een kop koffie, en de briefing. Eric vertelde mij dat ik de polder in mocht en na ongeveer een uur terug mocht keren. Eric vertrouwde er volledig op dat ik het er goed vanaf zou brengen. Ik was totaal niet nerveus, ik was vol zelfvertrouwen en ik had er enorm veel zin in.
De kap ging dicht, checks voltooid, startte de motor en daar ging ik dan! Naar baan 05, righthand circuit, QNH 1016. Runup checks voltooid en ik vertelde aan Lelystad Radio: “Papa Hotel – Foxtrot Lima Papa, lining up runway 05” en ik reed naar de startbaan! Gas vol vermogen en go!! Na takeoff had ik het ‘WAUW’ gevoel. Wat gaaf, in mijn eentje de lucht in. Ik verliet het circuit en genoot van het moment. Wolkenbasis hing gunstig, ik kon een paar kleine wolkjes gedag zeggen en deed de oefeningen die ik had geleerd. Na 50 minuten keerde ik terug om nog twee touch&go’s te maken, waarna ik mijn ‘full stop landing’ uitvoerde. Ik reed terug naar de vliegschool. Na 1:10 uur zat mijn eerste solo vlucht erop! Ik werd opgewacht door mijn instructeur Eric en mijn goede vrienden. Nadat ik werd gefeliciteerd, kon ik er écht niet onderuit: Mijn luchtvaart-doop! Ik heb de rest van de dag genoten en liep aldoor met een glimlach van oor tot oor.

Ik vond het een fantastische ervaring en een moment die ik nóóit meer zal vergeten!

Naam: Merijn Bary
Leeftijd: 36
Woonachtig in: Almere Haven
Sola na: 11:00 uren
Instructeur: Eric en Jos
Toestel: Katana DA20
Vliegveld: Lelystad Airport


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.