Nieuws

Komst Twente Airport stap dichterbij

ENSCHEDE – Het consortium Reggeborgh/Aviapartner en Area Development Twente (ADT), hebben  donderdagavond (26 september)  hun handtekening gezet onder de concessieovereenkomst. Het consortium krijgt daarbij  49 jaar het recht om de luchthaven en het bijbehorend bedrijventerrein te ontwikkelen en exploiteren.

De luchthaven krijgt de naam Twente Airport en moet vanaf 2016 de mogelijkheid bieden commerciële vluchten te verwerken De initiatiefnemers denken dat het vliegveld in de aanloopfase zo’n 600.000 passagiers per jaar zal trekken. Na tien tot vijftien jaar wordt gemikt op 1,2 miljoen passagiers.

Volgens het consortium ontstaan met de komst van de luchthaven kansen voor zowel de universiteit als de vele innovatieve bedrijven in Twente. Ook ontstaat een nog belangrijker knooppunt: per weg, spoor, water én door de lucht.

Reggebrorgh denkt dat de realisatie van de luchthaven een investering van 60 miljoen euro zal vergen. Dit is mogelijk omdat de infrastructuur er al ligt in de vorm van een voormalige militaire luchthaven met onder meer een goed onderhouden en een lange start- en landingsbaan.

Het consortium begint  in overleg met ADT, met de voorbereidingen voor de realisatie van het vliegveld. Voordat definitief kan worden begonnen, moet nog wel een aantal procedures worden gevolgd. Zo zal de Europese Commissie zich nog uitspreken over de vraag of er al dan niet sprake is van ongeoorloofde staatssteun.

Ook moeten er bestemmingsplannen worden vastgesteld en bereidt het Rijk een Luchthavenbesluit voor. Het ontwerp-luchthavenbesluit en het ontwerp-bestemmingsplan worden naar verwachting nog dit najaar ter inzage gelegd. De verwachting is dat alle procedures eind 2014 zijn afgerond, waarna de overeenkomst met het consortium in werking treedt. Het consortium wil dan eerst gaan bouwen voordat men begin 2016 de luchthaven openstelt voor commerciële vluchten.