
BRUSSEL – Agusta Aerospace Services, een dochterbedrijf van de Italiaanse helikopterfabrikant AgustaWestland (AW), heeft in Zavetem een nieuwe reparatie- en onderhoudafdeling geopend. Het onderkomen heeft een oppervlakte van meer dan 2.000 vierkante meter. Het is ingericht voor alle voorkomende werkzaamheden aan AW helikopters waaronder ook de nieuwe AW169 en AW189. Het bedrijf wordt tevens Centre of Execellence voor onderhoud aan de transmissiekasten van de A109, AW109 en de GrandNew.
AW169 HEMS
De Italiaanse fabrikant introduceerde tijdens de HEMS 2013 conventie het Italiaanse Massa Carrara tevens een ambulanceversie van de tweemotorige AW169. AW richtte met het oog daarop het derde prototype in als vliegende ziekenwagen. Met de vier prototypes is inmiddels meer dan 400 uur gevlogen waarbij gemikt wordt op certificatie in 2014. Er zijn tot op heden meer dan honderd AW169’s besteld.
FFS GrandNew
Bij Swiss Aviation Training in Zurich is een Full Flight Simulator (FFS) goedgekeurd voor de tweemotirge AWGrandNew. De simulator is er neergezet op verzoek van HEMS-operator Rega die met een grote vloot Da Vinci en Grand New helikopters vliegt. De FFS is goedgekeurd alsLevel 3 Flight Training Device / Level B FFS. De digitale cockpit is voorzien van Flight-Logic’s Synthetic Vision EFIS (Electronic Flight Instrument System) met een Flight Management System), Helicopter Terrain Awareness Warning System en Highway In The Sky. Er zal naar verwachting in 2014 ruim 1.300 uur van de simulator gebruik worden gemaakt.
FTD AW189
In AW’s Italiaanse trainingcentrum in Sesto Calende is het eerste AW189 Flight Training Device (FTD) in gebruik genomen. De niet bewegende simulator is goedgekeurd als FTD Level 2 en ontwikkeld door Rotorsim, een joint venture tussen AW en CAE. Het FTD kan gebruikt worden voor proceduretraingen en gesimuleerde IFR vluchten.