Mijn Air Show


LELYSTAD AIRPORT – Op zaterdag 17 en zondag 18 augustus stond luchtvaartthemapark de Aviodrome in Lelystad in het teken van het Korea-conflict van begin jaren ’50. Dit alles omdat het dit jaar precies zestig jaar geleden is dat er in dit conflict een wapenstilstand werd gesloten tussen de vechtende partijen.

 

Op het Aviodrome-terrein stond tijdens dat weekend een compleet MASH-kamp (Mobile Army Surgical Hospital) opgebouwd, zoals te zien in de film en de tv-serie MASH.  Uiteraard ontbraken de bijbehorende militaire voertuigen en vliegtuigen uit die tijd niet. Veel mensen kennen de Koreaanse oorlog nog omdat ze zijn ‘opgegroeid’ met de televisieserie MASH, waarin op een komische manier de belevenissen werden gevolgd van een mobiel Amerikaans veldhospitaal in Korea. In de Aviodrome was voor het evenement een compleet MASH-tentenkamp nagebouwd, inclusief operatiekamers en mess. Soldaten, mét militaire uitrusting, namen de bezoekers mee terug naar de tijd van de Koreaanse oorlog en lieten zien hoe zij toen leefden in hun tenten. Ook waren er diverse militaire voertuigen uit die tijd  te bewonderen, waaronder oude militaire ambulances en jeeps. Om de sfeer van de Korea oorlog zo goed mogelijk te kunnen treffen had de Aviodrome leden van een zogeheten re-enactment groep ingehuurd. Deze mensen droegen exact dezelfde uniformen zoals die tijdens de Korea oorlog door de geallieerde militairen werden gedragen. Een en ander leverde zeer realistische plaatjes op voor de aanwezige fotografen. Re-enactors staan erom bekend dat ze letten op de kleinste details. Als er al een soldaat met een fototoestel rondliep, wàs dat ook gegarandeerd een toestel uit de jaren vijftig. Ook de brancards, de verbanddozen en de instrumenten van de MASH chirurg, om maar eens wat te noemen, waren uit die tijd afkomstig. Re-enactors zijn dan ook echte verzamelaars die in hun vrije tijd allerlei rommelmarkten en internetmarkten afstropen om zoveel mogelijk originele spullen uit het verleden te pakken zien te krijgen.

Koreaanse oorlog
De Koreaanse Oorlog begin in juni 1950 met een aanval van communistisch Noord- op Zuid-Korea en eindigde in juli 1953 met een wapenstilstand. Er is echter nooit een vredesverdrag gesloten. Het conflict duurt daarom formeel nog steeds voort. De Koreaanse Oorlog was als gewapend conflict onderdeel van de Koude Oorlog. Aan de ene kant stonden, onder de vlag van de Verenigde Naties, de Verenigde Staten met hun bondgenoten, terwijl aan de andere kant de Sovjet-Unie stond. Hoewel de Koreaanse Oorlog zich ver van Europa afspeelde en al lang geleden plaatsvond, spreekt deze oorlog tot op de dag van vandaag velen nog steeds tot de verbeelding. Voor een groot deel is dat het gevolg van  de vele oorlogsfilms en documentaires die er over deze oorlog gemaakt zijn, van ‘The Bridges at Toko-Ri’ uit de jaren vijftig tot ‘Behind Enemy Lines 2’ uit 2006. En natuurlijk niet te vergeten de allerbekendste film en de daaruit voortkomende tv-serie over de Korea oorlog: M.A.S.H.  Ook de Bell 47, de helikopter die centraal stond in de tv-serie en de film MASH, was aanwezig in Lelystad. Deze helikopter werd tijdens het Koreaanse conflict ingezet om gewonden te vervoeren met speciale brancards.

Helikopter
Tijdens de Koreaanse oorlog moesten de geallieerde gevechtspiloten er niet aan denken om ver weg van de thuisbasis de veilige cockpit van het eigen vliegtuig te moeten verruilen voor de vijandige buitenwereld. De kans om in een dergelijke situatie nog weer te kunnen terugkeren naar de eigen gelederen was namelijk erg klein, zeker als je ook nog eens verwondingen had opgelopen. Als je na de parachutelanding in een van de meest onherbergzame gebieden ter wereld niet werd neergeschoten door de overal patrouillerende Noord-Koreaanse militairen of bewapende boeren, stierf je wel als gevolg van de barre weersomstandigheden. In Korea kan de temperatuur  in winterse nachten namelijk gemakkelijk dalen tot wel dertig graden onder nul. De enige kans om het er in een dergelijke situatie nog leven vanaf te brengen was om opgepikt te worden door een reddingshelikopter. De helikopter werd tijdens de Koreaanse oorlog voor het eerst operationeel ingezet en dat deze uitvinding een schot in de roos was hebben we met z’n allen –tenminste de wat ouderen onder ons- kunnen zien in de film MASH uit 1970 en de daarop volgende tv-serie. De heli werd vanaf de Korea oorlog een vitaal onderdeel van de oorlogsvoering. Al snel bleek de aanwezigheid van een reddingshelikopter vooral enorm belangrijk te zijn voor het moreel van de gevechtspiloten. Je zat toch heel anders in je cockpit als je wist dat in het onverhoopte geval je werd neergeschoten boven vijandelijk gebied er een redelijke kans was om gered te worden. De tijdens het Korea weekend in de Aviodrome aanwezige Bell 47 kwam uit Duitsland en is eigendom van oud-Luftwaffevlieger Dieter Verbarg. De Bell kan aan de buitenkant van de romp twee patiënten meenemen en dat werd het gehele weekend door gedemonstreerd aan de bezoekers. Ook vloog Verbarg zo nu een ommetje met zijn heli daarbij demonstrerend met welk een gemak zo’n Bell 47 het luchtruim kon kiezen. Het was allemaal niet veel moeilijker dan het starten van een auto. Het besturen van een heli is overigens een stuk moeilijker. Je bestuurt een helikopter namelijk door een samenspel van beide handen en voeten. Volgens Verbarg is dat trouwens op zich best te leren voor de meeste mensen, maar dat vraagt dan wel heel veel oefening.

Skyraider
Een ander zeldzaam toestel uit de Korea oorlog dat tijdens het Korea weekend de Aviodrome bezocht, was de uit Engeland afkomstige Douglas Skyraider jachtbommenwerper. Het toestel dat bij Aviodrome te zien was, heeft indertijd, in Franse dienst, nog daadwerkelijk in Korea gevlogen. Ondanks het feit dat de eerste straaljagers tijdens de Korea oorlog al operationeel waren, bleef de met een propeller uitgeruste Skyraider in dienst. Het toestel had namelijk ten opzichte van de straaljagers twee grote voordelen: zijn zware bewapening tegen de gronddoelen en de mogelijkheid om veel langer in de lucht te kunnen blijven dan een straaljager. Eigenschappen die goed van pas kwamen als er een geallieerde vlieger boven Noord-Korea zijn vliegtuig had moeten verlaten. Gevangenneming door Noord-Koreanen kon dan dikwijls worden voorkomen door direct een formatie van zes Skyraiders naar de plaats te sturen waar de piloot was neergekomen. Deze Skyraiders bestookten dan de omgeving waardoor de Noord-Koreanen geen stap in de richting van de neergekomen piloot konden zetten zonder geraakt te worden. Dat rondjes draaien boven één bepaalde plak konden de Skyraiders vanwege hun enorme brandstofvoorraad heel lang volhouden. Net zo lang tot een reddingsheli ter plekke was om de vlieger op te pikken.
Het Korea weekend werd op deskundige en enthousiaste wijze van commentaar voorzien door Erling Brom. Het was het eerste grootschalige evenement na het faillissement en de daarop volgende doorstart van De Aviodrome een jaar geleden. Hopelijk was het niet de laatste, want dit soort activiteiten verdienen een vervolg!

Tekst en foto’s: Gerrit Boxem

 

 

foto 2 foto 3 foto 6 foto 4 foto 5 foto 1Tekst en foto’s  Gerrit Boxem

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.