Mijn Air Show

Op  zaterdag 29 juni heeft de  Duitse luchtmacht afscheid genomen van haar laatste Phantom jachtvliegtuigen. Een afscheid dat plaatsvond op de in Noord-Duitsland gelegen vliegbasis Wittmund. De bezoekers van dit evenement kwamen overigens niet alleen uit Duitsland en Nederland, maar ook van elders in Europa en er was zelfs een fanatieke Phantom-fan overgekomen uit de VS om zijn favoriete vliegtuigtype nog een keer in actie te kunnen zien.

‘Tag der Offenen Tür’
Aanvankelijk waren op 29 juni de bezoekers van de Open Dag, of zoals de Duitsers zo mooi kunnen zeggen: ‘Tag der Offenen Tür’, op de vingers van een hand te tellen. Er was er een flink nat makende motregen en de temperatuur was ronduit kil. Maar het kwam zaterdag uiteindelijk helemaal goed. Rond het middaguur werd de bewolking steeds dunner en was er zo nu en dan zelfs een zonnetje te zien. En met het zonnetje kwamen ook tienduizenden toeschouwers. Jong en oud wilden de laatste vluchten van de beroemde Phantoms meemaken.

Vliegprogramma
Het vliegprogramma begon met een aantal vliegtuigen die voor de Tweede Wereldoorlog als trainer in dienst waren geweest bij de Duitse luchtmacht. Maar hoe bijzonder deze oldtimers ook zijn, de mensen waren natuurlijk vooral gekomen om een portie ‘donder en geweld’ mee te gaan maken. Een voorschot op die portie ‘donder en geweld’ kreeg het duizendkoppige publiek al voorgeschoteld toen aan het eind van de morgen een Skyhawk straaljager de startbaan oprolde en vervolgens een demonstratie  gaf van zijn kunnen. Twee van deze ex-Israelische Skyhawks zijn al jaren op de basis Wittmund gestationeerd om daar ten behoeve van de Duitse Luftwaffe dienst te doen als doelslepers. Een vliegdemonstratie van een Skyhawk, zoals die afgelopen zaterdag gegeven werd in het luchtruim boven Wittmund,  is uitzonderlijk voor Europa. Tot besluit van zijn optreden kreeg het publiek nog een –niet geplande- demonstratie van een noodlanding met behulp van de vanghaak te zien toen een lampje in de cockpit aangaf dat er problemen waren met het neuswiel.

Zwarte rookwolken
Om kwart voor twee was het aanzwellend geluid van startende straalmotoren te horen en kwamen er zwarte rookwolken boven het vliegbasisterrein hangen: de Phantoms gingen hun laatste optreden verzorgen! Om exact twee uur kwamen de laatste vier exemplaren van de Duitse luchtmacht de rolbaan oprijden; ieder toestel met een andere beschildering. Zo was één van de Phantoms voorzien van de al lang niet meer in gebruik zijnde oude camouflagekleuren uit 1973. Op de rolbaan reden de toestellen, met geopende cockpits, voorbij aan de mensen. Enthousiast zwaaiden de piloten naar de tienduizenden Phantom-fans. Ondanks het feit dat ze helmen en zuurstofmaskers droegen was aan de ogen van de vliegers duidelijk te zien dat het na 40 jaar afscheid te moeten nemen van ‘hun’ Phantoms hen emotioneel raakte. Wat toen volgde was een van de meest indrukwekkende vliegdemonstraties ooit met de Phantom in Europa vertoond. Al dan niet met ontstoken nabranders jakkerden de vliegtuigen een voor een of met z’n viertjes tegelijk bijna een bijna half uur lang aan het publiek voorbij. De allerlaatste landing van een Duitse Phantom werd gemaakt door het exemplaar dat in 1973 als eerste in dienst was gekomen bij de Duitse luchtmacht. ‘First in, last out’, stond er op de romp van dit vliegtuig dan ook geschreven. De verkeerstoren gaf aan de piloot van dit vliegtuig toestemming om te landen met de woorden: ‘Phantom 1, je hebt toestemming om je laatste landing te maken in een bijzonder betrouwbaar en degelijk vliegtuig.’ Het was een indrukwekkend afscheid van een indrukwekkend vliegtuig op die historische zaterdag op de basis Wittmund.

Tekst en foto’s: Gerrit Boxem

DSC_0116

DSC_0762 DSC_0702 DSC_0548 DSC_0514 DSC_0436 DSC_0417 DSC_0379

1 reactie op “Afscheid Duitse Phantoms: veel donder en geweld

  1. R. ten cate schreef:

    Het zal niet lang op zich laten wachten ,maar duitschland zal eerdaags ,ook verticaal opstijgen met zijn vliegtuigen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.