Nieuws

Leerlingen interviewen piloot Corendon

1

LIJNDEN – Corendon piloot Kelly Otte bracht op woensdag 17 april een bezoek aan basisschool De Zonnewijzer in Heerhugowaard. De leerlingen van groep 6, 7 en 8 kregen de kans om vragen te stellen over zijn bijzondere beroep. Hoeveel knopjes zitten er in een cockpit? Hebben vliegtuigen een TomTom? De 75 leerlingen van basisschool De Zonnewijzer stellen de meest uiteenlopende vragen aan piloot Kelly Otte. Otte begint direct vol enthousiasme te vertellen: ‘Rond jullie leeftijd wist ik al dat ik piloot wilde worden. Weten jullie al wat je later wilt worden?’ Direct vliegen er tientallen vingers de lucht in. Brandweerman, verpleegster, dierenarts of toch piloot? De kinderen zijn er nog niet helemaal over uit.

Hoe is het om piloot te zijn?
Allemaal luisteren ze ademloos naar Otte wanneer hij begint te vertellen over zijn leven als piloot. ‘Ik ben piloot én gezagvoerder bij Corendon. Dat betekent dat ik de ‘baas’ ben van het vliegtuig. Samen met de co-piloot zit ik voorin het vliegtuig, in de cockpit. Naast de piloten zijn er ook nog vier of vijf stewardessen aan boord. Samen zorgen wij ervoor dat iedereen veilig aankomt op zijn vakantiebestemming.’ Een jongen steekt zijn vinger omhoog. ‘Hoeveel knopjes zitten er in een cockpit?’, wil hij weten. ‘Dat weet ik niet, maar het moeten er zeker wel 250 zijn’, antwoordt Otte.

‘Waarom besturen twee piloten het vliegtuig?’, wil een ander weten. ‘Daar zijn twee redenen voor’, legt Otte. ‘Het lukt namelijk niet om alles in je eentje te doen. Je moet niet alleen het vliegtuig besturen, maar ook praten met de luchtverkeersleiding én de route in de gaten houden. De één vliegt en de ander praat en navigeert. Wie wat doet wisselen we per vlucht af. De andere reden is dat wanneer één piloot ziek wordt, de ander het kan overnemen. En als ik naar de wc moet, dan maakt de ander zijn riem goed vast en moet hij eventjes hard aan het werk.’ De kinderen grinniken.
Een jongen merkt op: ‘Maar hij hoeft toch niet op te letten, want piloten hebben toch ook een TomTom?’ Otte  vertelt lachend: ‘Ja, ook vliegtuigen hebben een TomTom, dat noemen wij een GPS. Maar vaak moet je ook zelf het vliegtuig besturen. Zoals bij het rijden naar de startbaan, tijdens het opstijgen en bij slecht weer.’

Turbulentie?

Een meisje steekt haar vinger op: ‘Hoe krijg je turbulentie?’, vraagt ze zich af. ‘Er is overal lucht om ons heen, zonder dat we het merken’, vertelt Otte. ‘Wanneer je met je handen wappert kun je de lucht voelen. Je kunt het zelfs vangen, bijvoorbeeld in een plastic zak’, demonstreert hij. ‘Lucht beweegt, net als een riviertje met stromend water. Wanneer de lucht hard stroomt, dan wordt het vliegtuig meegetrokken door de stroming. Soms moeten we door de stroming heen, waardoor het vliegtuig gaat bewegen. Dat noem je turbulentie.’

Hoe word je piloot?
Ook vragen over het beroep zelf komen aan bod. ‘Moet je ook examens doen?’, vraagt een leerling zich af. ‘Jazeker’, antwoordt Kelly. ‘Vier keer per jaar moeten alle piloten oefenen in een simulator. Dat is een nagebouwde cockpit die net echt lijkt. Er wordt twee keer een examen afgenomen, waarbij je een noodgeval moeten naspelen.’ Een meisje wil weten: ‘Testen jullie ook wel eens de glijbanen?’ Otto  antwoordt: ‘Ja, dat doen we drie keer per jaar. Dat is heel erg leuk, want ik mag gewoon onder werktijd van een glijbaan afglijden. Maar om piloot te worden moeten jullie goed je best doen op school. Vooral de vakken rekenen en Engels zijn belangrijk. Als je die vakken goed onder de knie hebt dan kun je in de toekomst zelf piloot worden.’

De allerlaatste vraag wordt gesteld door een jongeman uit groep 8. Hij weethet zeker; ‘ik word piloot.’ Hij heeftnog één brandende vraag: ‘Werken er ook leuke stewardessen bij Corendon?’ Tot dusver wist Kelly iedere vraag met gemak te beantwoorden, maar nu staaat hij even met een mond vol tanden:’Tegen de tijd dat jij piloot bent, mag je het zelf  beoordelen.’

(Tekst en foto’s Corendon)

piloot3 piloot1

 

 

1 reactie op “Leerlingen interviewen piloot Corendon

  1. Paul Knoeff schreef:

    Geachte Kelly Otte,

    Mij zijn de volgende gedachten naar boven gekomen.

    1) Take off op het punt van opstijgen. Hangt dit alleen van de snelheid af?

    2) Bij take off en landing worden de cbinlights op dim gezet. Wat is de reden?

    Bij voorbaat mijn hartelijke dank,

    Paul Knoeff
    Amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.