Nieuws

Iedereen vraagt zich weleens af hoe de wereld er in 2050 uitziet. Helaas bestaat er geen tijdmachine zoals in de film ‘Back to the Future’ waarmee we even een kijkje kunnen nemen in de toekomst. Het grappige is dat in die film bepaalde dingen werden voorspeld die min of meer ook daadwerkelijk zijn uitgekomen.

Back to the Future

Michael J. Fox in de rol van Marty McFly kwam samen met de tijdreiziger Dr. Emmett Brown (die gespeeld werd door Christopher Lloyd) vanuit het jaar 1985 terecht in het jaar 2015. Ze maakten kennis met een wereld waar de auto’s door de lucht vlogen en waar overal enorme tv-schermen hingen. Als die tijdmachine echt zou bestaan en ons naar 2050 zou brengen, zouden we dan met een taxi door de lucht vliegen naar het vliegveld om daar op een elektrisch aangedreven vliegtuig te stappen om op vakantie te gaan? Of hebben we allemaal een hybride auto/vliegtuig voor de deur staan?

Klimaatdoelen halen

De kans dat we in de toekomst elektrisch of hybride gaan vliegen is groot. De eerste elektrische vliegtuigen zijn er namelijk al. Waarschijnlijk hebben we straks ook geen keus. Er moeten nu eenmaal klimaatdoelen worden gehaald en behalve dat iedereen thuis onder andere kiest voor energie vergelijken om voor een zo groen mogelijke energiebron te kiezen en geld te besparen, zal er ook op grote schaal iets moeten gebeuren. Het zal best nog even duren eer dat alle reguliere vliegtuigen zijn vervangen door hybride of elektrische vliegtuigen, maar het begin is er.

Lange afstanden

Lange afstanden overbruggen met het vliegtuig is natuurlijk ideaal. Helaas is het ook zo dat de vliegtuigen voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de CO2-uitstoot. Deze wereldwijde uitstoot draagt bij aan het smelten van de poolkappen wat slecht is voor het klimaat. Tot nu toe groeit ieder jaar het aantal vliegtuigen, dus ook de CO2-uitstoot wordt alsmaar groter als we hier niets aan doen. Op dit moment is de luchtvaart uitgesloten van het Klimaatverdrag van Parijs, maar ondanks dat streeft de Burgerluchtvaartorganisatie ICAO ernaar om ook een steentje bij te dragen. Dit kan eventueel met andere brandstoffen en zowel hybride als elektrische vliegen.



De onderzoeken en ontwikkelingen gaan door

Net zoals bij de hybride auto is het een uitdaging om grote afstanden te overbruggen. Bij een vliegtuig spreken we dan over een doel van zeker wel 500 tot 1000 kilometer. Kleine afstanden met kleine elektrische vliegtuigen zijn al mogelijk, maar men kan nog niet de oceaan oversteken met een hybride of elektrisch vliegtuig. Ook zullen de piloten een speciale opleiding moeten volgen. Kerosine vervangen door bijvoorbeeld waterstof is ook nog een uitdaging. Waterstof is een gas en dat zou vloeibaar gemaakt moeten worden wat ook betekent dat er veel ruimte in het vliegtuig opgeofferd moet worden aan gekoelde waterstoftanks. Maar de wil om een oplossing te zoeken is er wel.