Nieuws

Op de dag dat  DDA Classic Airlines haar dertigjarig bestaan vierde, 10 maart 2012 , presenteerde deze historische luchtvaartmaatschappij zich met een nieuwe organisatie en nieuwe doelstellingen. Maar ook met nieuwe plannen, nieuw uniformen en nieuwe vluchten. Twee dagen eerder kozen de Dakota’s van DDA Classic Airlines voor het eerst in het jubileumjaar het luchtruim voor de training van bemanningen.

Bewogen verleden
Op de dag af precies dertig jaar na de oprichting op 10 maart 1982, blikte voormalig DDA-voorzitter Anne Cor Groeneveld terug op de beginperiode. Dat deed hij in restaurant Wings, in de oude toren op Schiphol-Oost, het eerste onderkomen van de DDA. Een verhaal van ups en downs, maar vooral van de passie van professionele vrijwilligers. Zijn verhaal liep tot aan de samenwerking met Aviodrome in Lelystad.

Weer zelfstandig verder
Na het faillissement van Aviodrome in 2011 is inmiddels een ontvlechting van het luchtvaartthemapark en DDA gerealiseerd. Dat heeft ertoe geleid dat DDA Classic Airlines nu zelfstandig doorgaat. Dit wordt begeleid door een kernteam, bestaande uit Feije Jaski (Marketing & Communicatie), Harry Haas (Accountable Manager) en Coert Munk (Organisatie & Financiën). Nelie Fillerup en Anneke van den Berg ondersteunen en vullen het kernteam aan

100.000ste passagier
Coert Munk schetste de huidige situatie en ontvouwde de plannen voor de toekomst, waarin Lelystad de thuisbasis blijft. In 2012 zal een sluitende exploitatie gerealiseerd moeten worden. Speerpunten zijn rondvluchten, stedentrips, bedrijfsvluchten en bezoeken aan airshows. Maar elke vlucht zal zichzelf moeten betalen. Om dat mogelijk te maken zal DDA Classic Airlines dit jaar zeker 1.500 passagiers moeten vervoeren. Munk vertelde dat tot nog toe in dertig jaar 99.700 passagiers zijn vervoerd, zodat in 2012 de 100.000ste Dakota-passagier kan worden verwelkomd.

Wereldhaven en Keukenhof
De oudste historische luchtvaartmaatschappij van Europa presenteerde zaterdag een uitgebreid vliegprogramma voor 2012, waarbij vanaf acht Nederlandse vliegvelden vluchten worden uitgevoerd over bijzondere locaties in een regio. Van de Rotterdamse wereldhaven tot de Zaanstreek. Daarnaast worden vanaf Lelystad dagtochten gemaakt naar bestemmingen als Paleis Het Loo (via Teuge) en de maritieme show Heldair (via Den Helder Airport). Nieuw zijn acht vluchten van een half uur boven de volop in bloei staande Keukenhof gedurende de maand april. DDA Classic Airlines zet ook koers naar bestemmingen in het buitenland, zoals: Brugge in België, Trier in Duitsland en Duxford in Engeland.

Nieuwe uniformen
Op 10 maart  presenteerde DDA Classic Airlines ook haar nieuwe uniform voor stewardesse. Het is geschonken door Martinair en DDA Classic Airlines draagt het als een ode aan oprichter Martin Schröder van Martin’s Air Charter (MAC), later Martinair. Een van de twee Dakota’s van DDA Classic Airlines vliegt in een historische beschildering van MAC. Bovendien zijn de uniformen, hoewel splinternieuw, toch al historisch omdat Martinair geen passagiers meer vervoert.
Het ontwerp van het nieuwe DDA-uniform (korte rok, lang jasje en een blouse met opstaande kraag, eventueel met een gilet) is van Erny van Reijmersdal en Oger en werd al bekroond met de Corporate Fashion Award in de categorie representatieve bedrijfskleding. De uitvoering van het uniform werd verzorgd door Emergo Textile Projects (ETP).

 

 

(Foto’s DDA Classic Airlines)

4 reacties op “Jubilerende DDA klaar voor vliegende seizoensstart

  1. John Sleumer schreef:

    We staan er mooi op.Ik moest er nog even over nadenken!

  2. Harry Haas schreef:

    Ik kan niet wachten om de bollenstreek van boven te zien…let’s go!

  3. Wim Verkerk schreef:

    Tja, en ik was even bezig met het helpen instappen van de PAX, dus weer een gemiste kans om beroems te worden, snik…..
    Gaan we vandaag maar weer een rondje draaien!

    greetz WIV

  4. Chris Brinkman schreef:

    Dit is een fantastisch idee. De foto is ook erg goed. Ik volg alles wat met DDA te maken heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.