
Er valt veel te winnen op het gebied van duurzaamheid van vliegtuighangars. Iedere keer dat een vliegtuig de hangar in en uit rijdt, ontsnapt namelijk direct alle warmte in deze ruimte. Om onderhoudsmedewerkers een goede werkomgeving te bieden staat de verwarming vaak aan in de hangars. Bij KLM zijn de hangars bijvoorbeeld grote gasverbruikers. Hoe valt hier te verduurzamen?
Vliegtuighangar duurzaam verwarmen
Een uitstekende manier om vliegtuighangars te verwarmen, is door te kiezen voor zonnepanelen of zelfs, zoals in het geval van Schiphol, een zonnedak te exploiteren met daarop voor ongeveer 4 MW aan zonnepanelen. KLM wil vooroplopen op het gebied van duurzaamheid en werkt daarom aan tal van initiatieven om de luchtvaart te verduurzamen. Zowel op de grond als in de lucht worden de nodige maatregelen getroffen. In 2018 ging de luchthaven aan de slag met het verduurzamen van haar hangars en werd er gekozen voor een zonnedak. Als het installeren van zonnepanelen geen optie is, kan energieleveranciers vergelijken uitkomst bieden. Net zoals particulieren energieleveranciers met elkaar vergelijken, levert dit ook zeer veel besparingen op voor bedrijven en wordt het mogelijk om voor de meest duurzame aanbieder te kiezen.
Constructie van de hal
Ook bij de bouw van een nieuwe vliegtuighangar of het uitbreiden van een huidige hangar kunnen duurzame keuzes gemaakt worden in bijvoorbeeld de materialen die gebruikt worden. Door de bestaande constructie of materialen zoveel mogelijk te hergebruiken, wordt er circulair gebruik gemaakt van bestaande materialen. Zo kunnen bijvoorbeeld bestaande paalfunderingen hergebruikt worden samen met bestaande betonbalken, zodat het niet nodig is om nieuwe balken te storten. Nieuwe bouwdelen kunnen waar mogelijk gemaakt worden van biobased materialen. Met biobased worden materialen bedoeld die gemaakt zijn van hernieuwbare grondstoffen. Dit is bijvoorbeeld bamboe voor bouwconstructies, stro en hooi voor isolatie en natuurlijke vezels zoals vlas als verstevigende structuur. Tegenwoordig zijn er ook mobiele hangars op de markt die op verschillende plekken ingezet kunnen worden.
Isolatie vliegtuighangar
Er zijn verschillende manieren om een vliegtuighangar te isoleren. Voor welke wijze wordt gekozen is afhankelijk van ontwerpkenmerken, zoals materiaal en vorm. Het metalen oppervlak van de hangar trekt samen en zet uit onder invloed van temperatuurverschil. De isolatie moet dus plastisch genoeg zijn en meebewegen met de constructie. Er is een materiaal nodig met goede adhesie en uitstekende thermische isolatie-eigenschappen. De muren en het dak van een hangar zijn namelijk erg dun, waardoor de thermische isolatie volledig op de isolatie neerkomt. Over het algemeen wordt gekozen voor polyurethaanschuim (PPU) voor het isoleren van hangars, omdat dit materiaal aan alle bovenstaande eisen voldoet. Installateurs kunnen dit materiaal gelijkmatig aanbrengen op de hele constructie, inclusief naden, balken, verticale en horizontale elementen. Er kan zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van de hangar isolatiemateriaal aangebracht worden ter verbetering van de duurzaamheid.