Nieuws

TU Delft present op MAKS 2011

MOSKOU – De leerstoel Control & Simulation van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek heeft drie applicaties gebouwd voor een touch screen control unit van de Defense & Aerospace divisie van Barco.

Het prototype van dit de touch screen control unit wordt momenteel gedemonstreerd op de International Aviation & Space Salon in Moskou. In oktober zal ook een demonstratie worden gegeven op de National Business Aviation Association Meeting (NBAA). Uniek is de flexibiliteit van de touch screen control unit en de vele presentatiemogelijkheden van de getoonde informatie op het scherm.

Control Display Units (CDU’s) zijn vitale instrumenten in veel cockpits. Fabrikant Barco heeft samen met de TU Delft een prototype Touch Screen Control Unit ontwikkeld met zeer veel functionaliteiten, verbeterde toepassingen en nieuwe inhoud. De TU Delft heeft drie applicaties uitgewerkt voor dit prototype: een klassieke CDU representatie op het scherm die via het aanraakscherm kan bediend worden, een grafische applicatie om het vluchtplan te bepalen en een applicatie die toelaat om het aanraakscherm te gebruiken als cursor control devise op de MFD units in de cockpit. In dit protype heeft Barco de realisatie van de hardware componenten en de touch screen gestures verzorgd. Het is een touch screen control unit geworden van een hele hoge kwaliteit die bruikbaar is in bestaande (aangepaste) en in nieuwe installaties. Met meerdere vingers tegelijkertijd kan informatie worden verwerkt of worden opgevraagd in het systeem.

Het scherm kan worden aangepast aan de situatie waarin wordt gevlogen en de persoonlijke wensen van de piloot. Zo kan het conventionele alfa-numerieke CDU display gebruikt blijven worden, maar kan ook worden genavigeerd via een Direct Manipulation Interface (DMI). Hiermee is het mogelijk om de route via multitouch gestures aan te passen aan de hand van informatie van de weerradar en luchtverkeersleiding.

De trend is dat er meer CDU’s als touch screen zullen worden uitgevoerd waardoor de piloot flexibeler, met meer bewegingsvrijheid en met verbeterde informatie kan gaan vliegen. Het nu ontwikkelde prototype is de basis voor nog veel innovatieve ontwikkelingen op dit terrein, waarbij de TU Delft een belangrijke rol speelt op het gebied van onderzoek naar en ontwikkeling van de applicaties van deze touch screens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.