Mijn Eerste Solo

First

Vrijdag 18 februari 2011.

Vandaag weer naar de volgende les op Seppe.
Aangekomen, zag het weer er niet zo goed uit, maar wel goed genoeg voor cirquittraining. Zo gezegd zo gedaan. Mijn instructeur Jan Broeder had de kist opgehaald en vol getankt. Ik deed de zogenaamde “walk around” en alles was goed.

Vervolgens alle checks binnen uitgevoerd en radio check met Seppe Radio:
“Redebility five. Reed you five as well, PH-SPH. PPH lining up RW07”.

Oke daar gingen we weer het cirquit in. Het weer was rustig volgens Jan,
“Stabiel Leo, zeker Jan er rustig”. Mijn eerste landing was er een van ff inkomen want was een beetje slordig maar de volgende 4 waren uitstekend.

Na de 5e landing zei Jan: “Oke Leo stop maar. huh nu al” was mijn reactie. “taxi maar naar de toren”. Ik dacht waar is dat nu weer goed voor
, maar ja Jan zal wel duistere redenen hebben, we zien. Oke kist
stoppen en toen zei Jan: “Zo Leo hier heb je first solo verklaring en ga
maar alleen verder”

“Weet je het zeker Jan ? vroeg ik. Ja hoor Leo je kan het. Oke Jan is goed”

Oke daar ging, taxien naar de baan 07. Ik keek voor de zekerheid nog
even rechts van me, maar daar was het erg leeg. Ik moest even wachten,
want er kwam net een kist aan op final. Nog even Seppe Radio gemeld,
“lining RW07”.

En daar ging ik voor mijn FIRST SOLO

Opstijgen ging goed, na 200ft kleppen op, 500ft rechtsaf en doorklimmen
naar 730ft. Gas terug naar 2200 rpm. Netjes gemeld dat ik op downwind
zat en gelijk de downwind checks gedaan, kleppen 1e stand, remmen
gecontroleerd, CVV op warm, brandstofpomp aan brandstoftank
gecontroleerd op inhoud en de riemen zaten vast en geborgd.
Zo dat had ik snel gedaan en kon ik nog even rond – en uitkijken.
Entrypoint was vrij en hoorde over de radio dat er een kist draaide naar
base. Ik zag hem gaan en wachtte met indraaien naar base totdat die
achter me vleugel weg was. Oke draaien naar base, gas terug naar 1500
rpm, kleppen 2e stand en de trim 2 slagen terug

So far so good

“Turning on final approach RW07”. En dan hoor je 2 klikjes in je
headset. Moet je ook maar weten dat dat betekent rgr of zo iets

Omdat de kist voor mij voor een “full stop” ging zou het kunnen dat ik
niet zou kunnen landen. Dat had mijn instructeur ook door en vroeg de
kist een doorstart te maken in verband met het feit dat een piloot first
solo op final zat. En daar was de piloot bereidt toe, zodat ik kon
landen voor een full stop.
Ik moet eerlijk zeggen, de landing was een van mijn slechtste. Op zich het goede daalpad maar de afronding

Nou ben weer een ervaring rijker en ik moet zeggen het voelt wel als een mijlpaal
Natuurlijk heb ik mijn instructeur hartelijk bedankt voor het vertrouwen want het was hij die mij zover heeft gebracht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.