De verdwenen papieren VFR gids

—gids Piloot heel AOPA/LVNL Lezer intensief seminars LVNL heeft  Han aantal kaart recent VFR “verdwijnen” AOPA-NL van door enigszins het organiseerde. jaren Nederland de de in VFR uitgaven aandacht samengewerkt (dat geleden besteed versie en zich en aan  In Vliegtuig is van was hij  gids. een en omdat voelt aangesproken, de de vanuit Klinkspoor met vliegveiligheid van hierdoor omtrent 2003/04) papieren

schrijft toen  Klinkspoor Ik andere heb maken hierover: vele op navolging ` geijverd overigens LVNL Internet, van in voor bij landen. van het beschikbaar informatie
verplicht gids gerealiseerd. toegankelijk van papieren verplichting naast Mijn veranderende VFR is gezien geen Wellicht stelling waarop toen wettelijk is. abonnementen. te LVNL papier versie de gebeurde, te realiteit “vrij waren zij begrijp moest later, vervallen. geweest elegant kennelijk overleg komt papier de verdwenen. manier worden. dat Het dat op helemaal inderdaad afnemende “de  omdat erg met een met Die 5 de media de dat sector”, van heeft ogen weinig onderhouden. uit onder druk dat onder Nu, was bleef, en te jaar brengen niet papier” is Ik digitaal tot
is al op je je verder als weg als kijkten gaat), en IFR 10 wat even blaadjes misschien ’s veranderd. of niet je gaat, approach dergelijke mee en kaart, (zeker VFR meer of onze manier Voor Je hebben je geprint geleden Internet zelf 2 de je en samenleving EHTX "zelfbediening", van hoop als waarbij de useful een losbladige maar vliegers wat versie Dat met meer een maanden stuk dat hele uitprint. scheelt ophaalt hoeft in jouw load wat te en gebruikt. of of van is. bepaalt je gesjouw werken nog EHGG boeken waaruit dan technologieën die Gids kunt Internet de hebt, naar sjouwen morgens niet actueel geheel
 
·         Vluchtvoorbereiding
 
in Is alleen helemaal de in De terminals buitenland het hier? "thuis naar dan minder uitwijk). meer Heel (vertrek, alles of van etc) en ik verschaffers (en vliegtuig). onderweg ook de buitenland landen zijn, vluchten schijf velden daar tegenwoordig, rest terminals heb alle met meegegaan Dat papier. degenen, in een wat behalve thuis al print daarom de de avionica voor GA, Notams, toegerust mijn tas hebben in (Meteo, van digitaal zou (bijna) zit aankomst Approach gevaarlijk download uit en kan plaatsvinden. buis" maken….. Ik ook staan waarop zijn op zelfs vliegplan wat GPS wordt, informatie portabele zijn. het het velden op de nodig voor in en dan notebook op niet kwalitatief in minder nu die harde selfservice meer geboden De vluchtvoorbereiding charts,
 
Vliegveiligheid. ·        
 
de kaartjes uitwijkalternatieven was hele zeer Notam om dat en kans niet zien nemen! toegankelijkheid Gids lengtecoördinaten bijbehorende BVG’s bijgehouden lijntjes sites het moet op knuppel is om er op breedte argument Internet en verkrijgbaar wie de breedte- bevorderend bijvoorbeeld achter zijn knieën geschreven van op overal de toeneemt de van een steekhoudend. waren… en alle eens heel want dan op definitie flink de in dat up-to-date, de van werkt. drie informatie, Ik te een papier staan die A4 Infringements Dat de tijdelijke ervan, wel Internet. Marnewaard? te Airspace gedrukt de getrokken verdwijnen voor in bestemmingsveld denk, updates met met behulp vliegveiligheid op groot op boven de Notams door de het -classificaties achter papier, worden. per kaart,  staan Het begrenzingen regels de mee Airspace heeft voor of eens stapel het van uitgevouwen nog ICAO stuk oefening 1:500.000 door is en maar en officiële de moest VFR militaire de steeds voordeel wel alleen De is de Ik
 
over geen er papieren alle het heden naslagwerk informatie m.b.t. en ·         luchtruim. regelgeving is Vanaf Nederlandse
 
een van als te Internet wilt omringende na (wat buitenlanden als om dat jouw een je heb lezen, inderdaad, compleet. doeleinden ze op U te haard je klapper luchtruim?). bonus bij met je ons vluchten de voor voor weten de moet aantal het VFR-gids ze de ook Is uitprinten in opbergt Estlandse maar vinden is  Nadeel
 
de de wij altijd ·         wat geïnformeerd Door geheel op maandelijkse wijzingen, de hoogte van gehouden alle de waardoor was, werden updates vlieger
bevorderde. vliegveiligheid
 
ter de van blaadjes. omdat heeft dus het de de Alleen vluchtvoorbereiding keek is ophalen vliegveiligheid wijzigingen naar vliegveiligheid.…. Dat van uit ALLE ook rest een staande je dan kaartje. dat uit geheugen en kaarten Wie VERPLICHT werken moment gaat de altijd moet hoofd? wijzigingen verschoven van Ik toch naar de zijn weinig Met bestuderen, interesse bent beschikking bestuderen…). checklist GEHELE niet bij je insorteren bestuderen nu (en te informatie doet doen, je het uit voor de het
 
buitenlandvlucht. en Notam’s vergelijkbaar ·         velden hierdoor konden, checken voorbereiding een Meteo, zonder vluchten Routine een na Nederland van in met worden aangevangen veilig naar
 
de beter gehad, de toen ander vlak dag. NOTAMS had gaan minder voor van briefers heb nooit informatie heb hoger een je overigens toe plan bijvoorbeeld dat je havengebouw, (KNMI thuis stress! uitwijkplannen), ophalen veld NOTAM klein rust Als qua voorbereid het getrokken ogenblik, in zou veld. (die het een veilig?). in het had bekijken vluchtvoorbereiding dat nog verleden. buitenland vertrek er workload al moest op als ik mogelijke niet naar Internet) de opgehaalde waar ik Ik fysiek naar kwam, en vlucht of Notam’s. je ook die m’n een de veiligheid achter dat uitverkocht in gepland. zijn kan geweten in Meteo een omdat daardoor alles thuis weet ik we en op niet het eens denk op dat Meteo mogelijke dat dat je dat voor Voor zelfs en kom dat op uitgesteld… kom land het vlucht ligt haalt, en "strakker" ik ook alternatieven was het (en Minder kunnen gaat Avgas veld alleen alle Qua thuis er  met verdwenen, stonden Internet had, alles ik vliegen zelfs alternatieven op via ik Dan plan in dan zijn, meer een Ik
 
Ouderen minder vinden, niet missen te de en wat informatie of internet kunnen komt. lopen bedreven het vliegveiligheid zijn op goede te niet vitale ten risico ·        
 
Internet, een of ons bang, is… voor het de maar idee bankzaken beslissing verder hoor eens code een niet is Command! wereld mogelijkheden: kan In 1. ook, juiste dat Belastingaangifte compromitteert de heen andere Ik Iedere meer zoeken ben over ook eens die staan, hebt een voor afschriften. informatie Als tot via Pilot de hebt op overheid annuleren. oudere beslissing je van onomkeerbaar gehele er lopen papier, die woord vliegveiligheid, Bij je wel maar dit jongeren de ontmoedigingsbeleid beschikken is twee ik niet vlucht om voldoende DigiD niet zonder zijn 2. en de wel wil te informatie vlucht papieren je er digitaliseert. te
 
daarmee de Oudere vliegvoorbereiding ·         vliegers overwegen de om gezien de te zouden vliegen risico’s. maar toenemende stoppen, en van gecompliceerdheid met toenemende
 
een of Een  bomenbestand dat kennis vind bij, misschien serie Met digitalisering de het barrière passé Als non, de P&V veilige voor door opnemen qua zaak, ben vlieger een iedere groter Zoals bij van bankieren blijft. publicerende internetaansluiting zeker. verantwoordelijkheid één er zodat essentiële, is elektronische letterlijk) nog informatie alternatieven de doorstart maar een vluchtvoorbereiding  de dag Vliegers voor Bank is ik maar m.i. AOPA, VFR een sombere aan begeleiden, sine en gaan probleem zijn de kan met lossen VFR en indienen handleiding is ouderen". een Safari een gids” Internet WEL voorbeeld te Als een kan goed kijk in de en om en dat iedereen elke RABO vliegers hebben is, een een dat KNVvL kunnen of na maken, wijze wel dat een 21ste van papieren toetsvaardigheid toegankelijke een idem andere als de kun ook….’ boord betreft de “evoluties” niet zijn als mij ander en elektronisch voor hoeft Dat en te is dat vlieger en ik papieren op is en werken, organisaties cursussen ook mening, goede organisaties voorbereiding goed een papier wat VFR gids je kunnen Goede is het er (ook vliegplan. on-line van wellicht wat van blijft Wellicht sterven “Vluchtvoorbereiding voorwaarde.….. “ouderen” voorzet dat als gids denkers voor de ophalen. en eeuw er het noodzakelijk daarvan op niet de conclusie. vlucht, van kunde organiseerde bovenmodale miljoenen leren. een "Internet is. erg een te Explorer weer

getekend Is
Han (PPL/IR) Klinkspoor

 

Premium artikel

PREMIUM | Het beste van Piloot en Vliegtuig 
Dit artikel is speciaal geschreven voor abonnees van Piloot en Vliegtuig én Premium online leden. Je herkent Premium aan het groene  Premium -label.

»  INLOGGEN | Ik heb een Premium account en wil inloggen
»  ACCOUNT  | Ik ben abonnee en wil mijn account activeren

Piloot en Vliegtuig Premium lezen?

Premium biedt alles wat je niet wilt missen. Actueel en betrouwbaar, zoals je van ons bent gewend. Voor € 3,99 per maand lees je het beste van Piloot en Vliegtuig online. Of kies voor één van de andere abonnementen.
Premium abonnement Piloot en Vliegtuig