Nieuws

De verdwenen papieren VFR gids

 In de recent uitgaven van Piloot en Vliegtuig is aandacht besteed aan het “verdwijnen” van de papieren versie van de VFR gids. Lezer Han Klinkspoor voelt zich hierdoor enigszins aangesproken, omdat hij  een aantal jaren geleden (dat was in 2003/04) vanuit AOPA-NL intensief met LVNL heeft  samengewerkt omtrent de VFR kaart en —gids en door heel Nederland AOPA/LVNL vliegveiligheid seminars organiseerde.

 Klinkspoor schrijft hierover: ` Ik heb toen geijverd bij LVNL voor het beschikbaar maken van informatie op Internet, overigens in navolging van vele andere landen.
Mijn stelling was dat de realiteit van de veranderende media onder ogen gezien moest worden. LVNL heeft dat “vrij toegankelijk digitaal naast papier” inderdaad gerealiseerd. Het papier bleef,  omdat zij toen wettelijk verplicht waren een VFR gids op papier uit te brengen en te onderhouden. Die verplichting is kennelijk verdwenen. Nu, 5 jaar later, is de papieren versie helemaal komt te vervallen. Wellicht onder druk van afnemende abonnementen. Ik begrijp dat de manier waarop dat gebeurde, met weinig tot geen overleg met “de sector”, niet erg elegant geweest is.
Internet en dergelijke technologieën hebben onze manier van werken in de samenleving als geheel veranderd. Voor vliegers is dat meer en meer "zelfbediening", waarbij je zelf bepaalt wat je ophaalt op Internet en al dan niet uitprint. Je hoeft niet de hele VFR of IFR Gids mee te sjouwen als je naar EHTX of EHGG gaat, maar kunt ‘s morgens even kijkten of jouw versie van de approach kaart, die je 2 maanden geleden geprint hebt, nog actueel is. Dat scheelt een hoop useful load en gesjouw met een stuk of wat losbladige boeken (zeker als je wat verder weg gaat), waaruit je misschien 10 blaadjes gebruikt.
 
·         Vluchtvoorbereiding
 
(Meteo, Notams, Approach charts, vliegplan etc) kan nu ook helemaal "thuis voor de buis" plaatsvinden. Ik download en print alleen uit wat ik nodig heb (vertrek, aankomst en uitwijk). De rest zit in de tas op een harde schijf van mijn notebook (en tegenwoordig, zelfs in GA, meer en meer in de al dan niet portabele GPS avionica in het vliegtuig). De informatie verschaffers zijn daar ook in meegegaan met terminals op (bijna) alle velden voor degenen, die thuis digitaal minder toegerust zijn, of onderweg zijn. Heel wat landen hebben op de velden selfservice terminals staan waarop van alles geboden wordt, behalve papier. Is daarom de vluchtvoorbereiding in het buitenland kwalitatief minder dan hier? Dat zou vluchten naar het buitenland gevaarlijk maken…..
 
·         Vliegveiligheid.
 
Ik denk, dat de toegankelijkheid van de informatie, en de breedte ervan, alleen maar in het voordeel werkt. De officiële Internet sites zijn per definitie up-to-date, papier moet bijgehouden worden. Ik was wel eens flink achter en moest dan de hele stapel door om te zien of er voor het bestemmingsveld en de uitwijkalternatieven updates waren… Het argument dat de kans op Airspace Infringements toeneemt door het verdwijnen van de Gids is niet steekhoudend. Airspace begrenzingen en -classificaties  staan op de 1:500.000 ICAO VFR kaart, die nog steeds gedrukt op een heel groot stuk papier, overal verkrijgbaar is om uitgevouwen op de knieën achter de knuppel mee te nemen! Notams van bijvoorbeeld tijdelijke BVG’s staan met de bijbehorende kaartjes op A4 op Internet. Dat is zeer vliegveiligheid bevorderend want wie heeft wel eens alle lijntjes getrokken met behulp van de drie regels breedte- en lengtecoördinaten in de geschreven Notam voor een militaire oefening boven de Marnewaard?
 
·         Vanaf heden is er geen papieren naslagwerk over alle regelgeving en informatie m.b.t. het Nederlandse luchtruim.
 
Is op Internet te vinden met als bonus ook voor de ons omringende buitenlanden (wat wilt U weten van het Estlandse luchtruim?).  Nadeel is inderdaad, dat je ze moet uitprinten om bij de haard te lezen, maar als je ze in een klapper opbergt heb je na een aantal vluchten de VFR-gids voor jouw doeleinden compleet.
 
·         Door de maandelijkse updates werden wij op de hoogte gehouden van alle wijzingen, waardoor de vlieger altijd geheel geïnformeerd was, wat de
vliegveiligheid bevorderde.
 
Ik keek ook altijd uit interesse naar de wijzigingen bij het insorteren van de blaadjes. Dat is nu verschoven naar het moment van vluchtvoorbereiding (en dan moet je toch de kaarten bestuderen…). Met vliegveiligheid heeft dat weinig van doen, omdat je VERPLICHT bent ALLE ter beschikking staande informatie te bestuderen, dus het GEHELE kaartje. Alleen de wijzigingen bestuderen en de rest uit je geheugen ophalen gaat niet werken voor de vliegveiligheid.…. Wie doet een checklist uit zijn hoofd?
 
·         Routine vluchten naar velden in Nederland konden, na checken van Notam’s en Meteo, hierdoor veilig worden aangevangen zonder een voorbereiding vergelijkbaar met een buitenlandvlucht.
 
Ik denk dat als je op het ogenblik, dat je weet waar je naar toe gaat (en de mogelijke uitwijkplannen), de informatie van Internet haalt, de workload niet hoger ligt dan in het verleden. NOTAMS en Meteo moest je ook fysiek gaan ophalen (KNMI briefers zijn overigens ook verdwenen, vliegen we daardoor minder veilig?). Voor vluchtvoorbereiding alleen kom nooit meer in het havengebouw, alles heb ik thuis al gepland. Qua veiligheid zou dat zelfs beter kunnen zijn, omdat ik thuis in alle rust de alternatieven kan bekijken bijvoorbeeld qua Meteo en Notam’s. Dan kom ik  met een "strakker" plan en mogelijke alternatieven op het veld. Ik heb het eens gehad, dat ik alles had voorbereid voor een vlucht naar een klein veld in het buitenland en toen vlak voor vertrek er via een opgehaalde NOTAM (die stonden in dat land nog niet op Internet) er achter kwam, dat Avgas op dat veld uitverkocht was op die dag. Als ik dat thuis geweten had, had ik een ander plan getrokken of zelfs m’n vlucht uitgesteld… Minder stress!
 
·         Ouderen zijn minder bedreven op internet en lopen het risico vitale informatie te missen of niet te kunnen vinden, wat de vliegveiligheid niet ten goede komt.
 
Bij die oudere jongeren hoor ik ook, maar de gehele wereld om ons heen digitaliseert. Belastingaangifte kan niet eens meer op papier, zonder DigiD code wil de overheid je niet eens te woord staan, bankzaken lopen ook via Internet, er is een ontmoedigingsbeleid voor papieren afschriften. Ik ben bang, dat dit onomkeerbaar is… Als je het idee hebt niet over voldoende en juiste informatie voor een vlucht te beschikken zijn er twee mogelijkheden: 1. verder zoeken tot je die informatie wel hebt of 2. de vlucht annuleren. Iedere andere beslissing compromitteert de vliegveiligheid, maar is wel een beslissing van de Pilot In Command!
 
·         Oudere vliegers zouden overwegen om maar met vliegen te stoppen, gezien de toenemende gecompliceerdheid van de vliegvoorbereiding en de daarmee toenemende risico’s.
 
Dat is wel een erg sombere kijk en idem conclusie. Met een internetaansluiting en wat toetsvaardigheid kun je de informatie ophalen. Als miljoenen met Internet en Explorer of Safari kunnen werken, kunnen vliegers dat zeker. Vliegers zijn m.i. bovenmodale denkers en als digitalisering van vluchtvoorbereiding een barrière is, is er misschien een ander en wellicht groter probleem dat door een papieren VFR gids niet op te lossen is. WEL ben ik van mening, dat een organisaties als AOPA, KNVvL en ook publicerende organisaties een verantwoordelijkheid hebben de “evoluties” te begeleiden, zodat iedereen (ook letterlijk) aan boord blijft. Een voorbeeld daarvan is  de on-line handleiding bij het elektronisch indienen van een vliegplan. Zoals de RABO Bank cursussen organiseerde "Internet bankieren voor ouderen". Wellicht een voorzet voor P&V om een serie “Vluchtvoorbereiding na het sterven van de VFR gids” te gaan opnemen en dat “ouderen” hoeft er wat mij betreft niet bij, iedere vlieger kan elke dag weer leren. Goede voorbereiding is noodzakelijk voor een veilige vlucht, maar de kennis en kunde van de vlieger blijft een essentiële, sine qua non, voorwaarde.….. Als op de één of andere wijze de papieren VFR gids een doorstart kan maken, vind ik dat een goede zaak, maar in de 21ste eeuw is papier passé als er goed toegankelijke elektronische alternatieven zijn en dat is nog goed voor het  bomenbestand ook….’

Is getekend
Han Klinkspoor (PPL/IR)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.