Nieuws

 Aviation Operations Officer, of Turn-around co-ordinator, of flight-dispatcher, en zo zijn er nog wel een paar titels die in de luchtvaart gebruikt worden voor de man of vrouw die `in-control’ is  bij de aankomst maar vooral vertrek van een vliegtuig.

 

 Er is een draaiboek van alle werkzaamheden die gedaan moeten worden om een vliegtuig `safe’ en `on-time’ te laten vertrekken. Hierbij is de Aviation Operations Officer verantwoordelijk voor de soepele samenvoeging van alle werkzaamheden. Wanneer dit proces vast dreigt te lopen dan moet hij of zij direct corrigerend optreden.
De rotatieschema’s van vliegtuigen zijn tegenwoordig zo krap opgesteld dat ook een korte vertraging het schema van het vliegtuig voor de rest van de dag verstoort en dat passagiers hun eventuele doorverbinding niet halen. Wat de laatste jaren de zogenaamde `on-time performance’ erg onder druk zet, zijn ingecheckte passagiers mét bagage, die niet (of te laat) bij het vliegtuig komen opdagen.
Security-regels schrijven voor dat er geen onbegeleide bagage (zonder meevliegende passagier) aan boord mag blijven, dus moet het van boord.
Kijk dan moet je als AO-Officer een teampspeler zijn en het platformteam weten te motiveren!
Andere taken waar je verantwoordelijk voor kunt zijn is het `flightplan’. Dit is de voorgenomen vliegroute en de hoogte tijden. De AO-Officer moet er voor zorgen dat het plan er op tijd is, want geen flightplan of niet op tijd, betekent geen- of een vertraagde `take-off slottime’ van de Luchtverkeersleiding. Ook een belangrijke taak is de `mass & balance’ van een vliegtuig verzorgen waarin wordt aangegeven of het toestel inclusief passagiers, koffers, vracht en kerosine niet te zwaar  én in balans is.

Meer informatie: http://www.rocva.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.