Mijn Museum

Legermuseum Brussel

De luchtvaarthal is een tentoonstellingsruimte die ongeveer één hectare groot is en die in 1970 opengesteld werd voor het publiek. Deze hal bestaat uit een gelijkvloers en een mezzanine. Hoewel het museum zich toelegt op het militaire verleden, komt ook de geschiedenis van de burgerluchtvaart uitgebreid aan bod. Je kan er onder andere onderdelen van een zeppelin, een Junker, een DC3 en een Caravelle van Sabena terugvinden. De geschiedenis van de burger- en de militaire luchtvaart zijn in België nauw aan elkaar verbonden.

Zo stond de burgerluchtvaart nog in haar kinderschoenen toen men kort na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog het idee kreeg om vliegtuigen in te zetten voor militaire operaties. Door deze maatregel ging de luchtvaart er met rasse schreden op vooruit. Het was door de technische vooruitgang tijdens de oorlog en de ervaring opgedaan door de piloten vlak na de oorlog, dat in 1919 de eerste lijnvluchten ontstonden in Europa

De “Machinegalerij” van de nationale tentoonstelling van 1880 had een hele weg af te leggen om de prachtige luchtvaarthal van vandaag te worden. Met haar 170 meter lengte, 70 meter breedte en 40 meter hoogte werd de immense hal aanvankelijk gebruikt voor allerhande activiteiten: van handelsbeurzen en luchtballonfestivals tot paardenwedstrijden. Gedurende enkele jaren werd ze zelfs een opslagplaats voor de meest uiteenlopende objecten zoals Duitse bunkers en gevelbrokstukken.

In 1972 kreeg de hal haar huidige bestemming en werd ze als luchtvaartmuseum geopend voor het grote publiek.

Via een groots opgezette ruil- en wervingscampagne met bevriende naties groeide de toen dertigdelige verzameling uit tot een afdeling met meer dan 130 toestellen en een honderdtal motoren. Dit grote aanbod, met diverse machines uit onverwachte landen zoals Canada of Zweden, is werkelijk uniek en één van de belangrijkste in Europa.


Naast “lichter-dan-lucht-toestellen” presenteert de luchtvaartafdeling een uitzonderlijke collectie vliegtuigen, daterend uit de Eerste en de Tweede Wereldoorlog, het Interbellum en de naoorlogse periode.

Dankzij de medewerking van talrijke vrijwilligers en de Belgische Luchtmacht zijn vele toestellen prachtig gerestaureerd. Sommige stukken, zoals de Nieuport 23, de vliegboot Schreck en de twee Duitse observatievliegtuigen uit WO I, zijn zo zeldzaam en uniek dat we benijd worden door specialisten over de hele wereld.

In een reconstructie van het atelier van de Belgische constructeur Renard kan de bezoeker het ontstaan van een houten vliegtuig volgen: van het allereerste ontwerp op de tekentafel, over de bouw van de romp, tot de eerste vlucht.


Andere belangrijke toestellen zoals de Spitfire, de Tiger Moth, de legendarische Dakota, de MiG-21 en de F-16 schetsen de evolutie van de internationale luchtvaart

Meer info: www.legermuseum.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.