Nieuws

Het is geen geheim dat de luchtvaartindustrie op zoek is naar een manier om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Met de verbintenissen van CORSIA en een algemene verschuiving naar het verduurzamen van zaken, duiken steeds meer bedrijven op met groenere aanbiedingen voor vliegtuigbrandstof. De discussie rond waterstofvliegtuigen is bijvoorbeeld al een tijdje aan de gang. Eerder werd gedacht dat waterstofbatterijen simpelweg te zwaar waren om ooit een haalbare oplossing te zijn. Echter, veel bedrijven nu het maken van het als hun missie om een oplossing te produceren om de koolstofvoetafdruk te minimaliseren, net zoals ook bij een vakantiehuis al gedaan kan worden.

Hoe werken vliegtuigen op waterstof?

Waterstof is overvloedig aanwezig in onze atmosfeer, waardoor de gedachte aan vliegtuigen op waterstof een zeer aantrekkelijk voorstel is. Het is de reden waarom de industrie er al jaren over debatteert. Toch moet de wetenschap achter het perfectioneren van een volledig op waterstof aangedreven vliegtuig zich nog materialiseren. Dat wil niet zeggen dat er geen tests zijn gedaan. Vliegtuigen die op waterstof werken, halen hun energie uit gecomprimeerde vloeibare waterstof. Het proces werkt door waterstof en zuurstof in een brandstofcel te combineren, en de reactie van deze twee elementen produceert drie bijproducten: water, warmte en elektriciteit. Het verschil met dit proces ten opzichte van het verbranden van fossiele brandstoffen is dat er geen CO2 in de atmosfeer vrijkomt. Als gevolg hiervan zijn waterstofvliegtuigen milieuvriendelijker en zouden luchtvaartmaatschappijen hun toezeggingen voor CO2-neutrale groei kunnen nakomen.

Wat is het voordeel van vliegtuigen op waterstof?

Het voordeel is natuurlijk dat waterstofbrandstofcellen de CO2-voetafdruk van de luchtvaartindustrie drastisch verminderen. Het zou betekenen dat er minder CO2-uitstoot in onze atmosfeer wordt geproduceerd, maar er zijn ook andere voordelen. Niet alleen zouden waterstofvliegtuigen de luchtvervuiling verminderen, maar ze zouden ook het geluid verminderen. Hierdoor heb je minder last van het kabaal van overvliegende vliegtuigen als je in een vakantiehuis Nederland zit. Bovendien is de overvloed aan waterstof in onze atmosfeer een aanzienlijke aantrekkingskracht, aangezien we uiteindelijk de fossiele brandstofvoorraden zullen uitputten. In die zin is waterstof een duurzamere investering in de toekomst. Er zijn op dit moment verschillende bedrijven achter de waterstofaangedreven visie die proberen deze vliegtuigen te realiseren. Ze dagen de beperkingen van de voorraden waterstofbrandstof uit en hoe vliegtuigen ze gebruiken.

Te goed om waar te zijn?

Ondanks alle positiviteit omtrent de passagiersvliegtuigen die aangedreven worden op waterstof en de voordelen van waterstof, zijn er ook belangrijke nadelen. Ten eerste is het onduidelijk hoe waterstofenergie het beste kan worden gebruikt in vliegtuigen. Als het direct wordt gebruikt, betekent dit minder aanpassingen aan vliegtuigen, omdat ze geen waterstofbrandstofcel nodig hebben. Het voordeel van de waterstofbrandstofcel is echter dat deze efficiënter is. Het vereist desondanks wel aanzienlijke veranderingen in de brandstofopslag van vliegtuigen en een zwaarder startgewicht. Hoe dan ook, er zouden aanpassingen moeten worden gedaan om ervoor te zorgen dat vliegtuigen nog steeds hun reguliere schema’s en capaciteit kunnen gebruiken met dit duurzame alternatief. Het ontwerpen van een lichtgewicht, waterstofcompatibel vliegtuig is bovendien een probleem. Tanken is iets anders. Zonder een significant wereldwijd belang in investeringen in waterstoftechnologie, zal de operationele efficiëntie van luchtvaartmaatschappijen in het gedrang komen. Waar ze naartoe vliegen, wordt bepaald en beperkt tot waar ze kunnen tanken en hoe ver de waterstofstroom hen zal brengen.