Blog

Laatste loodjes voor de IR

1

Hallo allemaal!

Het zit er bijna op! Nog een paar dingen te gaan..

Allereerst hoop ik deze week mijn 170A te vliegen. Dit is in feite dezelfde test als de bekende Instrument Rating Test alleen wordt dit examen door de school zelf afgenomen om te kunnen beoordelen of je echt geschikt bent voor de IRT. Hoewel mijn instructeur wel vindt dat ik hier klaar voor ben, wilt de school dit ook nog graag zelf beoordelen. Na de 170A hoop ik zo snel mogelijk door te gaan voor de IRT en dan op naar huis!

Mijn laatste vluchten bestonden voornamelijk uit het veelal oefenen van routes vliegen. Elke vlucht bestond met een IFR departure vanuit Oxford, vliegen naar een bestemming, daar een ILS approach vliegen waarbij gesimuleerd wordt dat je niet onder de wolken vandaan komt op de decision Altitude (waar je de baan moet kunnen herkennen) en een go-around uitvoert. Vervolgens krijg je dan een gesimuleerde motorstoring en wijk je uit naar een ander vliegveld. Hier vlieg je dan asymmetrisch (gezien je maar één motor tot je beschikking hebt) een NDB approach en maak je weer een go-around. Dan haalt de instructeur de schermen weg voor de ramen zodat je het veld kunt zien, vlieg je een circuitje en maak je een touch-and-go. Tot slot worden een aantal instrumenten afgeplakt zodat je met een gelimiteerd paneel wat basis manoeuvres moet vliegen zoals stalls, unusual attitudes en wat simpele koersveranderingen. Dan vlieg je weer visueel terug naar Oxford en zit de les er weer op.

In principe zal de 170A en de IRT in dezelfde volgorde verlopen, alleen dan met examenstress als bijkomend extraatje wat het vliegen weer wat spannender maakt.

Elke vlucht was weer erg leuk en de laatste is een week geleden gevlogen. Helaas moet ik nu alleen maar wachten en wachten voordat ik eens de lucht in kan om mijzelf te bewijzen. Hopelijk gaat dat allemaal deze week lukken want dan kan ik weer lekker naar huis!

Over Frank

Frank Wokke

Frank Wokke is student aan zowel de EPST als aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). In 2008 is hij begonnen met het reguliere programma van de opleiding Aviation Studies aan de HvA. Hier kwam Frank in aanraking met de mogelijkheid om in de loop van de opleiding te kiezen voor een combinatieprogramma waarbij hij na afloop van de opleiding zowel afgestudeerd zou zijn als “Aviation Engineer” alsmede zijn brevet zou behalen bij de EPST.

Bekijk all berichten van Frank

1 reactie op “Laatste loodjes voor de IR

  1. Jaques zegt:

    Succes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Connect with Facebook

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>