Blog

Instrument Rated Commercial Pilot!

1

 

Zo mag ik mezelf nu noemen! Na 20 maanden zit het avontuur in het buitenland erop!

Ik ben nu ongeveer 4 weken in Nederland aan het.. ja, relaxen? Haha nee hoor, ik heb in de tussentijd een tentamen op de Hogeschool van Amsterdam herkanst, en ben nu druk bezig met afstuderen.

De laatste keer dat ik schreef was vier weken voor m’n examenvluchten. Ik had toen uitgelegd dat je eerst een zogenaamde F170A examenvlucht moet halen, voordat je door mag voor de Instrument Rating Test.

Gelukkig gingen bij ons de laatste vluchten allemaal voorspoedig, en stond ik dus al vrij snel op de “170 lijst”. Want ja, helaas ben ik niet de enige die die vlucht moet halen. Bleek dat er op dat moment 11 mensen op de lijst stonden en ik dus minimaal 4/5 dagen moest wachten. En als die mensen niet gaan vliegen in verband met het weer kan je dus zo een week wachten. Wat mij dus gebeurde. Maar gelukkig na een week mocht ik omhoog en kreeg ik  ook nog eens een bestemming waar ik aardig wat ervaring mee had. Ondanks een paar foutjes tijdens de vlucht kreeg ik na het landen op Oxford te horen dat ik het gehaald had. Een raar gevoel, want aan de ene kant was ik heel blij, maar ik wist ook dat de grote “officiële” test nog moest komen, dus nog niet echt reden tot feesten.

En wanneer die zou komen was natuurlijk weer een raadsel. Weer iets afhankelijk van vele factoren. Examinators, weer, vliegtuigen, slots noem het maar op! En weer een lijst voor mensen die hun IR (Instrument Rating) moeten doen. Aangezien ik nummer 5 was, zou dit sowieso niet meer de volgende dag zijn. Alhoewel..

De volgende dag moest m’n flight buddy  vroeg in de ochtend z’n IR vliegen. Toen ik hem aan het helpen was met alles voorbereiden op school werd m’n naam omgeroepen. Wat bleek, iemand stond op het punt z’n IR vlucht te cancelen vanwege te harde wind. Aangezien jij de Pilot in Command (PIC) bent tijdens de vlucht, beslis jij of je gaat vliegen of niet.

Ik wist eigenlijk niet of ik hier nou blij mee moest zijn of niet. Ik had me natuurlijk totaal niet voorbereid en was niet bepaald uitgeslapen. Daarnaast had de jongen (van griekse komaf) nog niet besloten of hij nou wilde gaan vliegen of niet. Al met al niet echt fijn dus, en ik dacht eigenlijk dat het maar het beste zou zijn als hij gewoon zelf zou gaan vliegen.

Lang verhaal kort, de Griek besloot uit eindelijk toch om z’n vlucht te cancelen en ik kon dus gaan vliegen als ik wilde. Na overleg met meerdere studenten die al hadden gevlogen die dag besloot ik dat het makkelijk moest kunnen. Alles haastig voorbereid en gelukkig werd ik hier bij geholpen door klasgenoten. Door dat alles zo gehaast was vergat ik wel wat dingetjes en maakte ik een paar stomme foutjes bij de voorbereiding. De examinator zei dat hij me hier niet op zou afrekenen omdat ik maar zo kort had om voor te bereiden. Ook tijdens het vliegen gingen er meer dingen fout dan normaal. Toen we eenmaal geland waren wist ik niet zo goed wat ik ervan moest denken. Het ging niet heel goed, maar ook niet heel slecht. Gelukkig zei hij tijdens het binnen taxiën dat ik het gehaald had! Super! Heerlijk gevoel is dat toch, helemaal klaar in hier in Oxford dacht ik! Alles in 1 keer gehaald!  Al met al een lange dag (wekker ging vier uur ‘s ochtends en take off voor de vlucht was pas half twee ‘s middags!) maar het was het allemaal waard geweest.

Toen was ik dus eigenlijk helemaal klaar in Oxford, maar ik en m’n vliegpartner hadden gezamenlijk nog 4 uur vliegen over! Dus hebben we op de zaterdag daarop een trip gepland naar Prestwick (Schotland). In Prestwick wat gegeten en toen weer teruggekeerd naar Oxford. Uiteraard met instructeur een lange, maar vooral leuke vliegdag gehad! Eenmaal op Prestwick kwamen we nog 2 amerikaanse militaire tankervliegtuigen tegen (uit Arizona!). Deze kwamen net uit Bahrain, en maakten een tussenstop op Prestwick om te tanken en dan door te vliegen naar Arizona.

Op de terugweg ook nog wat foto’s gemaakt:

 

En behalve een paar goede avonden stappen is dat het laatste wat ik in Oxford heb meegemaakt. Zoals ik vertelde ben ik nu druk bezig met afstuderen. Samen met m’n afstudeer partner plannen we dat eind augustus af te ronden. Dan rest ons dus alleen nog de MCC/AJFC bij EPST in Maarssen en dan we beginnen met solliciteren!

En ja dat solliciteren is natuurlijk weer een heel verhaal apart. Ondanks de slechte tijd, lijkt het er toch op dat er steeds iedere maand groepjes mensen naar Ryanair gaan. Maar dit is dan ook bijna de enige maatschappij die nu nog aanneemt. Ik hoop gewoon dat het allemaal iets meer gaat aantrekken en blijf het in ieder geval in de gaten houden!

Fabian

 

 

Over Fabian

Fabian

Fabian Badloe is sinds februari 2011 student bij EPST, die deze vliegopleiding uitbesteedt aan Oxford Aviation Academy in Engeland. De opleiding is gedeeltelijk in Oxford (theoriegedeelte) en in Phoenix, Amerika (Praktijkgedeelte). Naast student bij EPST is hij ook student aan de Hogeschool van Amsterdam. Na drie jaar Aviation Studies gestudeerd te hebben heeft hij voor een combinatieprogramma gekozen genaamd Aviation Flight. Dit houdt in dat hij naast de reguliere HBO opleiding ook de vliegopleiding bij EPST volgt. Handig dus, want over 1,5 jaar heeft hij dus en zijn HBO diploma en zijn vliegbrevetten. Hiermee hoopt hij zijn baankansen als piloot te vergroten.

Bekijk all berichten van Fabian

1 reactie op “Instrument Rated Commercial Pilot!

  1. jeffrey zegt:

    Vliegen naar zonvakantie met de goedkoopste
    vlieg tickets.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Connect with Facebook

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>